Цяло загубено столетие в търсенето на екзопланети

© NASA/JPL-Caltech

Първата екзопланета можело да бъде открита още през 1917 година. До този извод е стигнал астрономът Джей Фарихи от Лондонския университетско колеж (Великобритания), докато работел с архиви зо статия, публикувана по-късно в сп. New Astronomy Reviews, съобщава сайтът на института Карнеги в гр. Вашингтон (САЩ).

Ученият е открил първите в историята доказателства за наличието на планета извън Слънчевата система на астрономическа стъклена плака, намираща се в колекцията на Института Карнеги. Работата на Фарихи е посветена на падането на екзопланети върху бели джуджета, което води до тяхното насищане с тежки елементи, характерни за каменистите планети.

Астрономът търсил в архивите спектри на звездата на Ван Маанен, открита за първи път през 1917 година от нидерландско-американския астроном Адриан ван Маанен. На старите спектрографски снимки ученият открил линии на поглъщането на калция, които (в съвременната интерпретация) сочат наличието на екзопланети или диск от отломки около звездата.

Според Фарихи не може да се говори за пряко откриване на екзопланети около звездата Ван Маанен през 1917 година. Но в случай че астрономите правилно са интерпретирали получените по това време наблюдателни данни, те биха могли да проведат подобен анализ и да заключат за наличието на диск от отломки от екзопланети около бялото джудже.

Архивите на обсерваторията Карнеги днес включват повече от 250 000 астрономически плаки от три обсерватории – Маунт Уилсън (където е била открита звездата Ван Маанен), Паломар и Лас Кампанас. Според експертите детайлният анализ на стари снимки може да доведе до откриването на нови открития.

Първите екзопланети са открити в края на 80-те години на ХХ век, докато потвърждението за тяхното съществуване е станало едва след няколко години, припомня Lenta.ru.