Тъмната материя се оказа „по-светла” от смятаното

© ESO/R. Massey

Астрофизици изясниха, че загадъчната тъмна материя не е толкова тъмна – всъщност нейните купове слабо, но взаимодействат помежду си.

Наблюдения на сблъскващи се галактики в купа Abell 3827 сочат, че струпванията тъмна материя слабо, но взаимодействат помежду си, което говори за нейната „по-светла“ и осезаема природа, твърдят физици в статия, публикувана в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

„Смятахме, че тъмната материя просто стои на място, нищо не прави и по никакъв начин не влияе на обкръжението си, с изключение на изработваната от нея сила на привличане.

Но ако тъмната материя действително се забавя по време на тези сблъсъци, то тогава това може да бъде първото свидетелство за наличието на богата физика в скритата от нашия поглед „тъмна“ Вселена“, казва Ричард Маси (Richard Massey) от университета в Дърам (Великобритания).

Маси и колегите му публикуваха преди няколко седмици статия, в която направиха сензационно изявление. Те изясниха, че тъмната материя по-скоро се състои не от отделни частици, подобни на протони или неутрони, взаимодействащи помежду си, а от нещо принципно различно, което я прави още по-загадъчна.

Въпросният извод е направен въз основа на наблюдения на сблъсъци на 70 галактични купа, в хода на които десетки и стотици „звездни мегаполиси“ се прострелвали с много висока скорост.

В новото си изследване екипът на Маси решил да провери какво се случва при сблъсъци на отделни галактики, а не на цели купове. За тази цел те проследили четири двойки сблъскващи се галактики в купа Abell 3827 с наземния телескоп VLT и орбиталната обсерватория „Хъбъл“. Този куп е разположен в съзвездие Индианец, на 1,4 млрд. светлинни години от Земята.

© ESO/R. Massey

Наблюденията разкрили неочаквана картина – куповете тъмна материя, съдейки по снимките от телескопите, „изостанали“ от свързаните с тях групи звезди на около 5000 светлинни години. Това означава, че концентрациите тъмна материя в отделни сблъскващи се галактики все пак взаимодействат помежду си, а не просто прелитат една през друга, както това се случвало по време на сблъсъците на галактичните купове.

Според учените това е свързано с факта, че космическите катастрофи протичали в Abell 3827 с доста по-малка скорост, отколкото между галактичните купове. Благодарение на това частиците или другите съставки на тъмната материя са имали повече време за взаимодействие помежду си, в резултат на което сблъскващите се концентрации на тъмна материя се забавили взаимно.

Маси и колегите му подчертават, че резултатите и на тези, и на други наблюдения не си противоречат – те само поставят „горни“ и „долни“ граници на взаимодействието на частиците тъмна материя помежду си. Тези рамки, както се надяват учените, ще помогнат да се разкрие природата на тъмната материя и да се разбере как се държи тя и какви закони управляват поведението ѝ.

От друга страна, астрофизиците не изключват и възможността всъщност тъмната материя да не се е забавила – получената от VLT и „Хъбъл“ картина може да е изкривена от цяла редица астрономически явления.

В близко време екипът на Маси ще провери дали това наистина е така, като използва компютърни модели на сблъскващите се галактики в Abell 3827, допълва РИА Новости.