Тъмната материя в Слънчевата система не е и една стотна от Луната

© Chandra X-ray Observatory

Руски астрономи са изчислили на база новите данни за движението на планетите и космическите апарати колко тъмна материя може да се „крие” в централните региони на Слънчевата система. Тя може да е не повече от 338 квадрилиона тона, или не повече от 5 хилядни от масата на Луната.

Тъмна материя учените наричат хипотетично вещество, което се проявява изключително чрез гравитационното взаимодействие с галактиките и внася изкривяване в тяхното движение. Според съвременните данни на тъмната материя се падат около 23% от общата маса на Вселената, но досега не е известно от какво точно се състои тъмната материя.

Николай Питиев от Петербургския университет и Елена Питиева от Института за приложна астрономия на Руската академия на науките решили да изяснят горните граници на масата на тъмната материя, която може да присъства в Слънчевата система.

Тъй като тъмната материя може да въздейства с обикновената само чрез гравитацията, нейното присъствие може да се прояви само като отклонение на траекторията на космическите тела. Учените използвали последната база данни за движението на планетите и Луната, в която включили 677 000 измервания на положенията на небесните тела и космическите апарати, за да проследят потенциалното изкривяване, свързано с тъмната материя.

Резултатите от изчисленията, публикувани в сп. Astronomy Letters, показали, че масата на тъмната материя в сферата на орбитата на Сатурн не превишава 1,7х10-10 от масата на Слънцето, или 338 квадрилиона тона. Това количество е едва 0,0046 от масата на Луната. Предишните оценки на горните граници на масата на тъмната материя в Слънчевата система, направени в средата на 90-те години, са давали хиляди до десет хиляди пъти по-големи значения.

Източник: РИА Новости