Търсят одобрение от ООН за създаването на Асгардия, първата човешка космическа нация

Ивайло Красимиров

Амбициозни планове за създаването на първата нация в космоса бяха разкрити тази седмица. Надеждата е да се даде началото на нова космическа ера. Игор Ашурбейли, шеф на Международния космически изследователски център във Виена и председател на Комитета за космическа наука в ЮНЕСКО ръководи инициативата в близко сътрудничество с група учени, инженери, предприемачи и правни експерти.

Плановете предвиждат Асгардия, кръстена на град от Скандинавската митология, да функционира като самостоятелна суверенна държава, в която гражданите евентуално да живеят, работят и да следват собствени правила и закони. Ашурбейли се надява Асгардия да получи припознаване от ООН като нация от научни изследователи освободени от геополитическите ограничения. Засега обаче няма официална реакция от най-голямата международна организация дали плановете могат да се осъществят в действителност.

Освен присъединяване към ООН, плановете на основателите са да построят високотехнологичен щит в космоса, който да предпазва човечеството на Земята от „космически, дело на хората и естествени заплахи … като космически отпадъци, изригвания и сблъсък с астероид“.

Първата стъпка предвижда изпращането на собствен сателит и старт на усилията за получаване на разрешение за достъп до космоса.

Проектът е все още в начална фаза, но екипът зад него се надява публичността, която получава, да допринесе за привличането на таланти, които да работят в посока на това Асгардия да се превърне в реалност. Такъв талант може да се окаже всеки, тъй като Асгардия има отворен достъп до гражданство за всеки човек на Земята.

Какво означава да си част от тази нация? По принцип асгардците ще останат физически на Земята, но и ще бъдат част от новата космическа нация, за която основателите се надяват един ден да се присъедини към ООН. Евентуално гражданите ще могат да пътуват до страната си в космоса.

Не сме виждали подобен национален опит до сега, това ще е първият,

казва Рам Джаку, член на групата основатели на Асгарди пред Business Insider.

Ще започнем с малки крачки, които евентуално ще доведат до това хора да отидат там, да работят, да си имат собствени правила и закони … Това съоръжение ще се превърне в независима нация.

Детайлите около осъществимостта на този дързък план са остават неясни. Няма яснота дали настоящите космически закони позволяват или не държава да обяви автономия, суверенитет в космоса. Техническите подробности, логистиката и финансирането на проекта също са неизвестни, но проектът повдига важни въпроси за това как колонизацията на космоса ще се случва в бъдеще.

Ето тук можете да се регистрирате за гражданство на Асгардия.

Футурология