Учени искат мораториум на експерименти с намеса в ДНК

Генетици призоваха колегите си да прекратят експериментите с човешки ембриони, сперматозоиди, яйцеклетки с прилагане на нови технологии за редактиране на гени. Съответното обръщение е публикувано в сп. Nature.

Според авторите е необходимо да бъде обявен мораториум за подобни намеси в генома до изработването на строг етичен кодекс. Учените се опасяват, че в противен случай в обществото ще възникне неприемане на технологиите, които се използват за поправка на генетични дефекти, което ще постави под заплаха бъдещето на многообещаващи методи за лечение на наследствени болести.

„Тези изследвания могат да се използват за немедицински цели. Безпокои ни това, че възмущението на обществеността срещу неетични методи ще забави развитието на перспективни методи за лечение – се казва в обръщението. – Необходимо е да бъде обявен мораториум върху намесата в зародишните клетки на човешкия ембрион.“

Опасенията са свързани с това, че такива експерименти в бъдеще могат да доведат до създаването на „свръххора“ и „дизайнерски бебета“ – деца с определени черти и свойства. Освен това проблемът се заключава в това, че подобна намеса ще се отрази на всички следващи поколения.

„Човекът не е лабораторна мишка и не е опитен растителен образец – подчертава водещият автор на обръщението – Едуард Ланфир, председател на Алианса по регенеративна медицина във Вашингтон. – Човекът е уникален биологичен вид на нашата планета. Не подлагам на съмнение факта, че това е граница, която човечеството не бива да преминава.“

Наскоро китайският генетик Синсю Ху от Шанхайския технологичен университет се обърна към Комитета по етика с искане за провеждане на експерименти по точно редактиране на гени на човешки ембриони. През 2014 година той и колегите му вече проведоха такива опити на маймуни, в резултат на което на бял свят се появиха животни с изменен геном.

Една от причините, поради които такива технологии предизвикват опасения, е това, че с тяхна помощ мутации могат да възникнат и в гени, които не са предвидени в експеримента.