Учени надникнаха в менюто на хоминидите преди стотици хиляди години

Ивайло Красимиров

При разкопки в Йордания, археолози откриха истинско съкровище от инструменти на древни хора. Находката е направена в Азрак, в пустинята на Йордания. Не самите инструменти на пра-хората обаче предизвикват големия интерес, а това, че върху тях има остатъци от убитите животни. Това позволява да се надникне в менюто на първобитните хора от Плеистоцена, живели преди 780 000 до 126 000 години. Остатъците от животински протеин по инструментите и оръжията на древните хора показват, че те са ловували разнообразни животни, между тях диви говеда, коне, патица и дори носорози.

В изследване публикувано в списание Journal of Archaeological Science се дават данните за лова на хората от Плеистоцена. Отдавна е известно, че пра-хората и другите двукраки хоминиди са правили оръжия, с които са ловували още преди 2.5 милиона години, но сега за първи път екип археолози начело с Ейприл Ноуел от канадския университет Виктория, достига до конкретни доказателства за ловуваните видове животни и съответно до менюто на древните хора. Артефактите намерени в Азрак са най-старите образци на животински протеин.

Екипът на Ноуел, в който влизат учени от Канада, САЩ и Йордания, са изкопали над 10 000 каменни оръдия на труда и лова от пустинята в Йордания. Преди стотици хиляди години през Плеистоцена, районът е представлявал блата – истински оазиси за лов за прото-хоминидите, предшествали хомо сапиенс.

Около 7000 от тези оръдия за работа и лов, сред тях стъргалки, каменни топчета и каменни брадви, са били изследвани подробно в лаборатории. В 17 от тях са открити остатъци от животинска кръв и други животински тъкани. Произходът на тези животински протеини са били потвърдени чрез процес на съвпадение, включващ животински антитела.

Анализът е доказал какви животни са били обект на ловуване. Учените обаче не се наемат да опишат как с тези първобитни оръжия е бил убиван носорог, например:

Това което разбираме за живота на древните хора, за начините им на оцеляване, за разнообразните техники за използване на уловените животни, за храната им, се различава от очакванията и досегашните познания за тези изчезнали видове хоминиди.

Техниките за изследване на древните оръжия и инструменти разработени от екипа на Ноуел, могат да се приложат и при други открити по света оръдия на древните хора, което дава надежди за по-доброто им познаване.