Физиците се оплетоха в тъмната материя

© Ralf Kaehler, Kavli Institute for Particle Astrophysics and Cosmology

Физици от Харвардския университет смятат, че не цялата тъмна материя е студена и слабоподвижна. Учените са публикували изводите си в статия във Physical Review Letters.

Във видимата Вселена галактиките имат формата на диск и нашата – Млечният път – е добър пример. Всички обекти в галактиката се изравняват в една плоскост в резултат на въздействието на гравитацията и въртенето. Но тъмната материя, както се смята, се намира около галактиките като голям ореол и „игнорира” външните сили. В съответствие с текущите модели частиците тъмна материя са прекалено студени и слабоактивни – те рядко се сблъскват една с друга и не формират диск.

Изследователи от Харвардския университет смятат, че може да съществува и друг вид материя, който се държи точно като видимата. Тоест този особен вид може да формира дискове и въпросната тъмна материя може да е 5% от цялата останала тъмна материя.

При това тъмната материя, способна да формира дискове, закономерно ще има и други свойства на видимата материя. Изследователите смятат, че е възможно да съществуват тъмни атоми, тъмни фотони и вероятно някои форми на тъмни електромагнитни сили. Тази хипотеза е, меко казано, смела и в случай че съответства на действителността, тя ще преобърне съвременната физика.

Изследванията на тъмната материя в продължение на много години са довели до създаването на модел, който описва тъмната материя като вещество, съществуващо във формата на кълбовидни купове, в които се намират галактиките. Но е напълно възможно да съществуват и други типове тъмна материя. Например учените отбелязват, че във Вселената 5% от цялата материя е т.нар. барионна материя (материя от силно действащи фермиони, известни като бариони). Не е изключено тъмната материя да има особен тип в подобни пропорции.

Ако това е така, то е възможно да съществуват цели тъмни галактики с тъмни звезди, планети и т.н., които днес просто не можем да видим. Вярно е, че те не са много във Вселената (в сравнение с останалата маса тъмно и видимо вещество, взети заедно). За да се потвърди или опровергае хипотезата за „видимата” тъмна материя, предстои провеждането на множество експерименти и наблюдения.

Източник: CNews R&D