Учените свариха супа от вещество и светлина (ВИДЕО)

© Yi Ju/University of Cambridge NanoPhotonics

Тази новина звучи като поезия: учените са създали огледални лабиринти от златни частици за отделни молекули, в които излъчваната от молекулите светлина се е заблудила и се е върнала към източника, създавайки състояние на границата между материята и светлината.

Група физици от Кеймбриджкия университет са успели да поставят молекули вещество в нанокухини, които ограничавали стремежа на фотоните, излъчени от молекулите, да отлетят колкото се може по-далече. В резултат излъчваната енергия през цялото време преминавала от енергия на молекулите в енергията на светлина и обратно.

Предишните опити да се постигне такова състояние са били много сложни за реализация и са изисквали охлаждане на системата до свръхниски температури. В кеймбриджкия експеримент резултатът се постига при стайна температура.

Молекулата на оцветителя, уловена в нанокухина между златния филм и златните наночастици. © Chikkaraddy et al

Златните частици били разположени на огледална повърхност по такъв начин, че структурата да съдържа бъдещите „капани“ за светлината. В миниатюрните капани между частиците метал и повърхността била поставена оцветена молекула кукурбитурил, която се оказала като в огледален лабиринт.

Голямата молекула кукурбитурил била необходима, за да задържа молекулите на оцветителя в необходимото положение.

В резултат спектрите на разсейване на молекулите на оцветителя се разделили на две, което послужило като признак на смесеното състояние, средно между светлина и вещество.

Статията, която описва експеримента, е публикувана в изданието Nature.