Условията на Марс са по-токсични от очакваното досега

Ивайло Красимиров

През последните няколко десетки години, надеждите да се открие някаква форма на живот на Марс се засилиха, след като бяха открити органични молекули в почвата и атмосферата на Червената планета.

Най-нови експерименти обаче, сведоха възможността да съществува някаква форма на живот на Марс до минимум. Бяха анализирани съединения намерени в почвата на Марс, които показаха изключително висока токсичност в комбинация с ултравиолетовите лъчи на планетата.

Още след кацането на сондата „Викинг“ на Марс преди 40 години, учените подозираха, че на планетата има съединения от типа на перхлоратите. Това беше потвърдено при следващи мисии на изпращаните на Марс роувъри. Учените обаче, не бяха единни какво може да означава това. Според една част от тях, наличието на перхлорати на Марс може да увеличава шансовете на планетата да има някаква форма на живот. Това е така, защото перхлоратите понижават точката на замръзване на течната вода, но тези съединения могат да се използват и като енергиен източник за някои бактерии.

Списание Scientific Report публикува резултатите от експеримент, при който учените смесват често срещани на Земята бактерии с марсиански перхлорати и след това ги излагат на въздействието на ултравиолетови лъчи, подобни на тези на Марс. Резултатът е категоричен – бактериите са унищожени два пъти по-бързо при наличието на перхлорати. След добавянето и на други компоненти намиращи се в почвата на Марс, като железен оксид и водороден пероксид (прекис), резултатите са още по-лоши за бактериите: те загиват 11 пъти по-бързо отколкото само в условията на перхлорати.

„Тези данни показват, че комбинираното въздействие на поне три компонента от повърхността на Марс, правят днешната повърхност на Червената планета по-непригодна за живот в сравнение със смятаното досега“, пише в Scientific Report .

Не е вероятно да намерим някаква форма на живот на Марс, поне на повърхността на планетата. В същото време положителен е фактът, че земни бактерии няма да могат да заразят повърхността на Марс, защото каквато и да е бактерия попаднала със сондите и роувърите на Червената планета, би загинала много бързо там.