Успехи в астрономията помагат в търсенето на други светове

© ESO/L. Calcada

Австрийски и канадски астрономи заявиха, че тъй като силата на гравитацията на далечни звезди сега може да бъде измерена по-точно, изучаването на други светове ще бъде по-лесно.

Този метод ще позволи да се изучат дори най-далечните звезди.

„Благодарение на нашите методи можем да определим колко голяма и ярка се явява звездата и има ли на нейната орбита планета с необходимия размер и необходимата температура, за да може да съществуват там океани, а може би – и живот“, обяснява проф. Джейми Матюс, цитиран от ВВС.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Science Advances.

Повърхностната гравитация е интензивността на силата, която привлича всичко на повърхността на звездата или небесното тяло в посока към неговия център.

Обикновено тя се изчислява чрез измерване на светлината или яркостта на звездата, но този метод е ефективен само за най-близките, най-ярките звезди.

Учени под ръководството на Томас Келингер от университета на Виена са използвали данните от космическия телескоп „Кеплер“, който търси други светове, подобни на Земята, за да демонстрира как по вариациите на яркостта на далечни звезди може по-точно да се определи повърхностната гравитация.

Времевите рамки на турбулентността и вибрациите на повърхността на звездата, основани на вариациите на нейната яркост, помагат да се изчисли силата на повърхностната гравитация, казват изследователите.

Бъдещите космически мисии ще търсят около далечни звезди планети, на които може да съществуват океани и възможно – живот.

Свят с размерите на Земята

Тъй като силата на тежестта на повърхността на звездата зависи от нейните маса и радиус, този метод също трябва да помогне на астрономите да определят масата и размерите на далечни звезди и планети, въртящи се около тях.

„Ако не познавате звездата, не познавате и планетата“, пояснява проф. Матюс от университета на Британска Колумбия в Канада. – Размерът на екзопланетата се измерва спрямо размера на нейната родителска звезда.“

„Ако сте открили планета около звезда, която, както смятате, прилича на Слънцето, но всъщност тя е огромна, можете грешно да си помислите, че вече сте открили годна за живот планета с размерите на Земята.“