В древността Земята била изцяло покрита с лед

Земя снежинка
© MIT

Геофизици са стигнали до извода, че преди 2,4 млрд. години средната температура на повърхността на Земята не е надвишавала минус 40 градуса по Целзий.

Резултатите от изследването на авторите са публикувани в сп. PNAS.

Специалистите са изучили съдържанието на изотопите на кислорода (с число на нуклоните 18 и 18) в метеоритни образци, открити в разтопената вода на древни ледници.

Учените изследвали породи на възраст 700 млн. години открити в Китай, и породи на възраст 2,4 млрд. години, открити в Северозападна Русия. По-рано тези територии се намирали в непосредствена близост до екватора и влизали в състава на един суперконтинент.

Както отбелязват изследователите, структурата на ледниците от Китай напомня тази в Южна Гренландия докато откритието в Русия свидетелства за наличието на Земята преди 2,4 млрд. години на доста по-ниски средни температури. В този случай дебелината на ледената покривка на планетата е била няколкостотин метра.

Съществуващата хипотеза за „Земя снежинка“, популярна сред някои учени, предполага замръзване на Земята в неопротерозойската ера. Новото изследване изтласква това време с около милиард и половина години по-рано.

Сега средната температура на повърхността на Земята е около 30 градуса по Целзий. Учените отбелязват, че екстремните условия на планетата преди милиарди години може да са се отразили на еволюцията на организмите. Специалистите не изключват, че на Земята може да са съществували региони не само с твърда, но и с течна вода, в които може да е имало живот, получил тласък за развитие след активирането на вулканите.

Наличието на такива условия на древната Земя оптимизира учените – те смятат, че на студени екзопланети, както и на тела в Слънчевата система, където има вода, също е възможно съществуването на живот.