В една трета от животинските мумии няма животни

животински мумии
© Mario Sánchez/flickr
Димитър Димитров

Наскоро учени от музея и университета в Манчестър открили, че една трета от мумиите в колекцията на музея били празни, пише Smithsonianmag.

„Винаги сме знаели, че не всички мумии на животни съдържат това, което очакваме да съдържат“, казва д-р Лидия Макнайт, египтолог в университета в Манчестър. „Но открихме, че в около една трета от мумиите не се съдържал никакъв животински материал – никакви костни останки. Изненадващото в случая е, че броят на фалшификациите е толкова голям.“

Учените разкрили имитациите, докато провеждали проект по сканиране, за да документират колко добре за запазени останките. След като анализирали над 800 мумии с всякакви форми и размери, изследователите били изумени от факта, че само в една трета от мумиите се съдържали запазени останки. Във втората третина от мумиите имало само натъпкани части от животни, а в последната третина нямало нищо.

Древните египтяни мумифицирали хора, за да запазят телата им за задгробния живот, но животинските мумии били религиозни жертвоприношения, подобни на запалването на свещ в църква. И учените вярват, че за тях имало голямо търсене: през годините чрез разкопки са открити около 30 катакомби, препълнени от пода до тавана с мумифицирани животни.

Това означава, че мумиите на животни били сериозен източник на доходи в Древен Египет и вероятно са били правени в промишлени количества. Учените смятат, че животните са развъждани специално за да бъдат превърнати в мумии.

На производителите на мумии вероятно им е било трудно да смогват на голямото търсене и са използвали други материали за запълване на мумиите. Все пак д-р Макнайт смята, че на древните египтяни може да не им е пречело, че купуват мумии без животни в тях.

„Мислим, че са мумифицирали неща, които били свързвани с животните – клечки от гнездо или черупки от яйца. Те били специални, защото били тясно свързани с животните, въпреки че не били самите животни. Затова не смятаме, че това е фалшификация. Те просто използвали всичко, което могли да намерят. И най-често в най-добре обвитите мумии няма животни“, завършва д-р Макнайт.

Вероятно от най-голямо значение е била мисълта, че домашните им любимци ги придружават в задгробния живот.

Загадки · Мистерии