В очакване на голямата новина за тъмната материя

© NASA

През май 2011 година на международната космическа станция е монтиран алфа-магнитен спектрометър (Alpha Magnetic Spectrometer), предвиден да поработи на орбита поне до 2014 г. Този малко необичаен уред си има доста неочаквана мисия. Освен изучаването на състава на космическите лъчи и търсенето на антиматерия той трябва да помогне в откриването на тъмна материя – теоретично отдавна предсказана субстанция, която засега успява да избегне прекия контакт с човека.

Макар че природата на тъмната материя все още не е ясна, сред изявените хипотези за образуващите я частици се откроява предложението за неутриното. Ако такива частици наистина съществуват, те трябва да се сблъскват едни с други и да генерират заредени частици. Тоест в Открития космос този уред ще може да улавя пиковете във фоновите позитрони, антипротони или гама-потоци, което теоретично може да говори за съществуването на неутрино – тоест и за първия реален претендент за званието базисен елемент на тъмната материя.

Освен собствени пикове за съществуването на следи от тъмна материя може да говори и геометричното им разпределение. Ако частиците идват към уреда от всички страни, това е свидетелство (както смятат авторите на експеримента) в полза на тъмната материя, която според теориите равномерно заобикаля нашата галактика. Ако от различни посоки идва излъчване с различна интензивност, за негова причина следва да се смятат стандартни астрофизични явления, които не е задължително да включват тъмна материя.

Сред другите задачи на апарата е търсенето на античастици и частици на т.нар. странна материя.

Какво е тъмната материя

Значителна част от веществото във Вселената не излъчва нищо и затова е невидима. За наличието на такава невидима материя може да се разбере по гравитационното й взаимодействие с излъчващата материя. Изследването на галактически купове и на ротационните криви на галактиките свидетелстват за съществуването на т.нар. тъмна материя. Тоест това е материя, която не взаимодейства с електромагнитното излъчване – не го изпуска и не го поглъща.

Откриването на тъмната материя ще помогне да се реши проблемът със скритата маса, която се заключава в аномално високата скорост на въртене на външните части на галактиките.

През март 2013 г. първите резултати от наблюденията – около 10% от информацията, натрупана в апарата – ще бъдат отразени в научна публикация. Но не бива да очакваме от нея моментално проясняване на ситуацията по всички споменати въпроси.

Да речем, следите от тъмна материя може да са много подобни на резултатите от други процеси. А частици странна материя не само не са открити в лунния грунт, а самата им концепция предизвиква доста въпроси – без да имат ограничение в ръста, те могат да достигат огромни размери, а контактът им с материята да води до верижна реакция и превръщането им в странна. Засега не са открити никакви признаци на астрономически обекти от странна материя в Космоса.

Вижте видео за устройството и работата на алфа-магнитния спектрометър.

По материали на Space.Com и Компюлента