В Слънчевата система може да е имало пета планета гигант

© NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Строежът на пояса на Кайпер – пръстен от ледени частици, който се намира зад орбитата на Нептун – сочи, че в Слънчевата система може да е имало пета планета гигант.

До този извод е стигнал д-р Дейвид Несворни (David Nesvorny), астроном от Югозападния изследователски институт в Боулдър, Колорадо (САЩ). Статията на учения е публикувана в сп. The Astronomical Journal, съобщава Science.

В пояса на Кайпер има така наречена сърцевина – група от големи ледени астероиди, които се държат заедно и се движат по строго определена орбита, както го правят планетите – за разлика от другите ледени частици. Загадката за произхода на тази сърцевина отдавна вълнува астрономите.

С компютърно моделиране д-р Несворни е прехвърлил около 100 възможни сценария за този феномен. Оказва се, че най-вероятно нещата стоят така: преди 4 млрд. години планета гигант е избутала Нептун със своята гравитация от заеманата от него тогава орбита, която се намирала при Юпитер и Сатурн, и го е изпратила на новото му място в периферията на Слънчевата система, зад Уран.

По време на това пътешествие Нептун е „прехванал“ със себе си парчета от първичното вещество на Слънчевата система, които след това са изхвърлени от гравитационните сили извън пределите на сегашната му орбита и са формирали сърцевината в пояса на Кайпер.

Що за планета гигант е провокирала всички тези катаклизми? Уран, Юпитер и Сатурн не са подходящи за тази роля – изчисленията показват, че те никога не са се сближавали толкова с Нептун. Значи в Слънчевата система е имало друга, пета планета гигант. Извършвайки своето „пъклено дело“, тя очевидно е отлетяла в Далечния космос, изхвърлена от Слънчевата система отново от гравитационното взаимодействие с другите планети.

Теорията на Несворни звучи фантастично, но негови колеги смятат, че тя е убедителна. Например Дж. Дж. Кавелаарс (JJ Kavelaars) от астрофизичната обсерватория Dominion в Канада, казва: „Моделите на Несворни са много логични и добре отчитат взаимодействието на всички обекти, което наистина е невероятно.“

Несворни се надява да продължи своите изследвания. Той разчита, че резултатите от изучаването на пояса на Кайпер от мощни телескопи в рамките на текущата Програма за изследване на произхода на външната Слънчева система (Outer Solar System Origins Survey) ще подкрепят неговата теория.

Да напомним, че сега в пояса на Кайпер се намира автоматичната изследователска станция „Нови хоризонти“ (New Horizons) на НАСА, която вече предаде на Земята немалко интересни снимки на планетата джудже Плутон. Следващата задача на сондата е именно изследване на пояса на Кайпер.