В Стокхолм обявяват Нобеловата награда за физика

Ивайло Красимиров

Носителят на Нобеловата награда за физика ще бъде обявен днес в Стокхолм, като с най-големи шансове са учените, открили гравитационните вълни и колективът, установил присъствието на тъмната материя във Вселената, съобщават световните агенции.

Американският и шотландският астрофизик Райнер Вайс и Роналд Древър, а също така и американският астроном Кип Торн могат да бъдат удостоени с високото отличие за първото експериментално наблюдение на гравитационни вълни през септември 2015 г.

Това откритие хвърля светлина върху тайните на Вселената и потвърждава едно от ключовите предвиждания на Алберт Айнщайн в Общата му теория на относителността.

Древър, Вайс и Торн основаха обсерваторията LIGO /Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory/ в престижния Калифорнийски технологичен институт, който е получил досега 17 Нобелови награди.

Други вероятни претенденти за тазгодишните Нобелови награди за физика са американските учени Вера Рубин и Кент Форд, които наблюдаваха през 1975 г. кривите на въртене на галактиките и дадоха начало на теориите за съществуването на тъмната материя във Вселената.

Миналата година носители на Нобеловата награда за физика станаха Такаки Каджита и Артър Макдоналд за разрешаването на загадката на частиците неутрино.