Вече е официално: НАСА ще прати хора на Марс

Ивайло Красимиров

Изглежда сенаторите, републиканци и демократи, са решени да опазят космическите програми на Америка. В потенциалния хаос на предстоящите президентски избори в САЩ Сенатската комисия за търговия, наука и транспорт одобри финансиране за НАСА в размер на 19,5 милиарда долара, предназначени за продължаване на работата по мисия до Марс. В сумата е включена и подкрепа за програмите по изпращане на американски астронавти с частни ракети до Международната космическа станция.

„В миналото вече сме осъзнали важността на стабилността и предсказуемостта на НАСА и космическите изследвания, видели сме и хаоса, предизвикван при смяната на администрациите, когато дадена програма бъде прекратена“, заяви републиканският сенатор Тед Круз, водещата сила зад решението за финансиране. „Влиянието върху загубата на работни места, върху чистата загуба на пари е било огромно, казва още той“.

Предвидената сума в размер на 19,508 милиарда долара е заложена в бюджета за фискалната 2017 година. Администрацията на Обама също беше предложила финансиране в размер на 19 милиарда за НАСА.

Решението на сенатската комисия не дава пари просто за проучвания. В него се съдържа предизвикателството, всъщност мандат, НАСА да официализира целта за изпращане на пилотирана мисия до Марс в следващите 25 години.

Финансирането на различните компоненти е както следва: 4,5 милиарда долара за проучвания, почти 5 милиарда за космически операции и 5,4 милиарда долара за наука. В решението не се отхвърлят противоречивите планове на НАСА да изпраща хора на астероиди и да събира проби до 2021 г. Има обаче изискване за изпращането до Конгреса на регулярни доклади за напредъка, които да оправдаят разходите от 1,4 милиарда.

„55 години след като президентът Кенеди предизвика нацията да изпрати човек на Луната Сенатът предизвика НАСА да изпрати хора на Марс. Приоритетите, които сме заложили в това финансиране за космическата агенция бележат началото на нова ера в американските космически полети“, каза сенаторът от Флорида Бел Нелсън от групата на демократите.

Подкрепата и от двете големи партии показва, че космическите изследвания са важен приоритет за САЩ. Все пак сега предстои гласуване на ниво Сенат.

• Discount Amoxicilina Bacterial Infections [url=http://cialtobuy.com ]online pharmacy[/url] Propecia Monedas Priligy Origine Motilium Online No Prescription