Вероятността да има живот на системата TRAPPIST-1 се увеличава

(NASA/JPL-Caltech)
Ивайло Красимиров

Няколко планети в отдалечената слънчева система имат температури, които биха могли да поддържат течна вода, смятана за ключ към живота, показват серия от проучвания, публикувани в понеделник.

Планетите от слънчевата система TRAPPIST-1 са най-добре проучените светове извън нашата слънчева система. Те удивително напомнят Меркурий, Венера, Земята и Марс, според астрономи от университета в Бирмингам, автори на едно от публикуваните изследвания.

Въпросните светове обикалят една тъмна звезда, наречена TRAPPIST-1, която споделя името си с телескопа, управляван от Белгия (Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope), разположен в Чили. Името също така се позовава на известната бира, приготвяна от векове от монасите от ордена на Трапистите.

Системата беше открита преди две години и астрономите продължават да разкриват повече подробности за звездата и нейните светове.

Новите проучвания показват, че както се предполагаше, всички планети са скалисти, а не газообразни.
Плътността на планетите, измерена от учените, предполага, че някои планети могат да съдържат до 5% от масата си във вода – многократно повече от океаните на Земята.

TRAPPIST-1 сравнена със Слънчевата система

Според ново изследване, четвъртата планета в системата, известна като TRAPPIST-1e, е най-подобна на Земята. От известните екзопланети или от планети извън нашата слънчева система, 1е е тази, която е най-близка до Земята по размер, плътност и количество радиация, получавана от нейната звезда, според изследователи от университета в Берн, Швейцария.

Това е и единствената от седемте планети, която има плътност малко по-голяма от тази на Земята и не се изключва наличието на повърхността на вода в течно състояние.

Учените могат да изчислят плътностите на тези планети, защото са подредени по такъв начин, че когато преминават пред звездата, нашите телескопи могат да открият степента на затъмнение на светлина, поясняват от НАСА. Количеството, с което светлината на звездата намалява, е свързано с размера на планетата.

„Разбира се, плътностите, макар и важни показатели за състава на планетите, не казват нищо за тяхната обитаемост“, казва Брис-Оливие Демори, изследовател, съавтор на доклада изготвен от университета в Берн. „Въпреки това, нашето изследване е важна крачка напред, в проучването дали тези планети биха могли да поддържат живот. “

Звездата и нейните планети са на по-малко от 40 светлинни години и са разположени в съзвездието Водолей, според НАСА. Въпреки че е толкова „близо“ до Земята, звездата е прекалено тъмна и прекалено червена, за да се види с просто око или дори с голям аматьорски телескоп.

Следващата стъпка в проучването на системата TRAPPIST ще бъде с помощта на космическия телескоп James Webb, който скоро ще бъде пуснат в действие. Най-новият телескоп на НАСА, ще заработи през 2019 г., като обикаля Земята и ще може да проучи по-добре, дали тези планети имат атмосфера и ако е така, какъв е нейният състав.

Новите проучвания бяха публикувани в понеделник в списанията Nature Astronomy и Astronomy and Astrophysics.

Ако тази публикация ви се струва интересна, моля споделете я.