Версията, че загадъчната Джоконда е автопортрет на Да Винчи, остава в сила

Италианските изследователи, занимаващи се с разследването на самоличността на загадъчната Джоконда, не успяха да потвърдят, че откритите през 2013 година останки наистина принадлежат на жената, позирала на Леонардо да Винчи за картината „Мона Лиза“.

Екип италиански изследователи преди две години отворили криптата в манастира „Света Урсула“ (Флоренция, Италия) и открили останки, които вероятно принадлежали на Лиза Герардини, за която се смята, че е изобразена на прочутата картина на Да Винчи.

За находката си учените заявиха миналата седмица по време на пресконференция в Рим, съобщава Associated Press.

Заможната флорентинка Лиза Герардини, жена на богатия търговец Франческо дел Джокондо, е преживяла последните си години в манастира „Света Урсула“. Учените започнали да ексхумират скелетите от 2011 година в надеждата да открият нейните останки.

С въглеродни тестове 11 учени установили, че останките са по-стари от 1542 година, когато е починала Герардини (портретът бил поръчан от Дел Джокондо през 1503 година). Само един скелет от общия гроб, който според източниците е използван от 1521 до 1545 година, може да е принадлежал на Мона Лиза.

В плановете на учените било да сравнят ДНК на открития скелет с ДНК на децата на Лиза Герардини, но при отварянето на фамилната крипта се оказало, че гробът е пострадал от наводнения. От скелетите останали само зъбите, от които съвременните учени още не успяват да извлекат генетичен материал с изискваното за анализ качество.

Но изследователите се надяват, че в бъдеще ще се появят такива технологии.

Липсата на череп не позволява да се възстановят чертите на лицето и да се провери дали наистина на портрета е изобразена жената на търговеца на коприна, затова други версии, включително и че Мона Лиза е автопортрет на гениалния художник, формално остават в сила.

На въпроса за достоверността на находката ръководителят на изследването отговорил, че засега няма увереност и се изисква внимателна проверка на всички данни.

История