„Кеплер“ е открил следи от извънземна цивилизация?

NASA/JPL-Caltech
Димитър Димитров

Работата на космическия телескоп Кеплер е да открива отдалечени планети, които може да са годни за живот. Но в момента учените разглеждат възможността телескопът да е забелязал нещо далеч по-интригуващо, пише The Atlantic.

През последните четири години Кеплер се взираше в определен регион от небето, чакайки да види затъмняването на всяка звезда. Това би означавало, че екзопланета преминава пред нея. Телескопът наблюдавал над 150 000 звезди, но една звезда била по-интересна от другите – KIC 8462852, която се намира на 1480 светлинни години от нас.

Когато планета преминава пред звезда, звездата потъмнява частично за няколко часа или дни. Това би трябвало да се случва периодично – нашият пример е 365 дни. Но интервалите на KIC 8462852 не са равномерни, до 80% от звездата се затъмняват и това може да продължи между 5 и 80 дни.

Какво може да причини такава неравномерност? Изследователите, направили откритието, наричат това поведение „чудато“. Учените изключват възможността за погрешни данни или проблем с телескопа. Нещо действително блокира светлината, но това не е планета, а звездата е прекалено стара, за да бъде обградена с пръстени от космически отломки – това се случва при по-младите звезди. Учените смятат също, че е невъзможно да става въпрос за скорошен космически сблъсък с друго тяло.

Остават само няколко възможни хипотези. Едната е облак от комети, който е привлечен в орбитата на KIC 8462852 от мигрираща звезда – ако кометите се разтрошават, докато се въртят около звездата, е възможно да се получава такова неравномерно блокиране на светлината. В публикацията е отбелязано, че това е най-обещаващата хипотеза.

Въпреки това има още една хипотеза. „Извънземните винаги трябва да са последното нещо, което да обмисляме“, казва астрономът от Пенсилванския университет Джейсън Райт (Jason Wright). „Но това изглежда точно като нещо, което е построено от извънземна цивилизация.“

Райт и много други астрономи твърдят, че може би първо бихме видели технологиите на евентуална извънземна цивилизация. Идеята е, че с технологичния напредък извънземните цивилизации ще имат нужда от все повече енергия. Възможно е развити цивилизации да поставят слънчеви панели около звездите, обграждайки ги изцяло, като това би блокирало част от светлината, която достига до нас. Тези хипотетични мегаструктури се наричат сфери на Дайсън.

Сега учените планират да слушат с голям радиотелескоп и да пробват да прихванат радиосигнали, които са типични за земните обитатели.

Изследването на учените е достъпно на сайта arXiv.org.

Popular Science