Видът Homo naledi може да е по-млад от досегашните предположения

Ивайло Красимиров

Homo naledi, най-известният и все пак най-мистериозният вид в човешкото развитие може да се окаже доста по-млад отколкото се предполагаше досега, показват нови изследвания.

Еволюционното дърво на хоминидите, реконструирано от намерени наскоро изкопаеми черепи и зъби, показва че Homo naledi са обитавали Земята само преди 912 000 години. Това съобщават учени от университета Саймън Фрейзър в Канада. Данните са предварителни, защото учените все още продължават да изследват костите на хоминидите и утаечните слоеве в които са намерени останките от тях.

Новите данни за възрастта на намерените кости описани от учените в Journal of Human Evolution, влизат в противоречие с досегашното разбиране, че Homo naledi принадлежат към най-ранната човешка еволюция.

Учените, които първи са изследвали намерените кости в пещера в Южна Африка, са открили някои общи неща с костите на хоминиди датирани от 2.5 до 1.5 милиона години.

Сравнението на черепа на Homo naledi с тези на 10 други хоминиди, направено в Университета на Йоханесбург, заключи преди време, че този вид е обитавал Земята преди около 2 милиона години.

Сегашните изследвания обаче, показват нещо друго. Учените в Канада не са намерили при своето сравнение доказателства, че Homo naledi представлява вариант от Homo erectus, както твърдят други изследователи. Новите изследвания запазват мястото на Homo naledi в групата на хоминидите, но все още не е ясно кой от хоминидните видове – Homo sapiens, Homo floresiensis или Australopithecus sediba е най-близък до тях.

Homo erectus е обитавал Африка преди около 1.8 милиона години. Този вид бързо се разпространява и в западна Азия. Все още обаче се очакват нови изследвания на кости от крайниците и тялото за да се определят по-точно еволюционните връзки на Homo naledi.

Според учените от канадския университет е вероятно Homo naledi да е на възраст под 1 милион години. Ако това е вярно, то би означавало да се увеличат хоминидните видове, които са живели през каменната епоха. Разполагащият с по-малък мозък Homo naledi е живял в Африка заедно с хоминиди разполагащи с по-големи мозъци, точно както имащия по-малък мозък H. floresiensis е живял по едно и също време с разполагащите с по-голям мозък H. sapiens и с H. erectus в югоизточна Азия.

Според учените от Канада, Homo naledi е произвеждал каменни инструменти преди около 1 милион години, намерени сега в Южна Африка.

По-младата възраст на Homo naledi е неочаквано откритие, но то трябва да се потвърди и от геологични изследвания на седиментите в които са намерени костите.

Според палеонтолога Бернард Ууд от Университета Джордж Вашингтон, подходът на канадците не е точен и такава датировка за Homo naledi е неубедителна. Все пак останките на кости от хоминиди в Южна Африка може и да са били на вид живял преди 1 милион години, казва Ууд.

Двама изследователи на Homo naledi от Университета в Уисконсин, САЩ настояват, че този вид е живял пред 1.8 милиона години, но не отричат възможността находките от южноафриканската пещера да са на 900 000 години и да показват, че той е оцелял значително по-дълго отколкото се смяташе досега.

Антропология