Виненият бизнес на римските императори

Голям винен бизнес, контролиран от върховете на римската аристокрация, е открит при разкопки на вила, принадлежала на един от римските императори. Това става ясно от съобщение на Шефилдския университет.

В местността Ваняри (Пулия) археолозите се натъкнали на винен погреб (cella vinaria) – помещение, където виното било съхранявано и ферментирало. Амфори с обем над хиляда литра били закопани под земята до гърлото, за да може температурата да остава стабилна, а самата напитка – студена.

Освен това учените разбрали за опасностите, на които е подлагано здравето на живеещите във вилата роби. Археолозите са открили десетки оловни обрезки – фрагменти от тръби, съдове и инструменти.

Многобройните остатъци от олово и следите от неговото топене сочат на активното използване на този токсичен метал във всекидневния живот на вилата.

Вилата във Ваняри е разположена в долината на река Базентело, източно от Апенините, на границата на провинциите Пулия и Базиликата. След като тези територии влезли в състава на Римската държава Ваняри се оказала свързана с Виа Апиа (най-важната пътна артерия на полуострова).

През I-IV в. от н.е. тази територия е преминала в собственост на римските императори, които са организирали там голямо стопанство. Вилата е едва ли не единственият обект от този тип, изследван подробно от археолозите.

История