Вместо омари – врата към ада

Учени са открили четири огромни древни вулкана на дъното на океана край бреговете на Австралия. Възрастта им е около 50 млн. години. Изследователите не търсели вулкани, а ларви на омари.

Вулканите на дъното били открити от изследователския кораб Investigator, на 25 км от Сидни. Кратерът на най-големия от тях е с диаметър километър и половина, а самият вулкан се издига на 700 метра над морското дъно. 20-километровата грамада вулкани се намира на дълбочина 5 километра. Местните журналисти веднага ги кръстили „врата към ада“.

Професор Йън Сатърс, морски биолог от университета на Нов Южен Уелс, разказва, че екипът му бил доста учуден от находката. „Просто зяпнах от учудване. И веднага възкликнах: „Какво правят те тук и защо не сме знаели за тях по-рано?“ Това още веднъж потвърждава мисълта, че повече знаем за повърхността на Луната, отколкото за нашето морско дъно“, казва Сатърс пред Guardian Australia.

Учените смятат, че вулканите са се образували при движение на тектонските плочи. Според Сатърс дори е много вероятно наблизо да има и други подводни вулкани. Но корабът, снабден с най-новия хидролокатор, е способен да моделира дъното на океана в 3D формат, може да работи в открито море само 180 дни годишно. Това е свързано с финансирането.