Въртящи се наночастици унищожават тумора

Наночастици разрушават лизозомата в раковата клетка със своето въртене. DMF – динамично магнитно поле. SPION – суперпарамагнитни наночастици от железен оксид.
© Илюстрация: авторите на изследването

За да се подбуди раковата клетка да убие сама себе си, трябва да се разрушат нейните лизозоми с помощта на наночастици, въртящи се в магнитно поле.

Обикновено химио- и радиотерапията, както е известно, не се отличават с особена точност и атакуват не само туморните клетки, но и здравите. Затова учените вече не една година се стараят или да повишат точността на едното и другото, или да създадат ново лекарство, което няма да докосва здравите тъкани, а ще се заеме с изтребването изключително на рака.

В търсенето на такъв препарат изследователите често се обръщат към наночастиците, които или непосредствено убиват тумора, или да насочат имунитета към него. Поредната противоракова наноновина е представена на страниците на ACS Nano от Ерик Ренстрьом от университета в Лунд (Швеция) и колегите му от Германия, САЩ и Великобритания.

В своите експерименти изследователите са използвали намагнитени по особен начин наночастици от железен оксид. Тези наночастици попадали в лизозомите на клетката – мембранни органели, чиято задача е да изчистят клетката от всичко чуждеродно и потенциално опасно.

Но когато наночастиците се озовавали в клетката, върху тях се въздействало с магнитно поле, каращо ги да се въртят. Въртейки се, те разрушавали мембраната на лизозома, което на свой ред пускало програмата за клетъчен суицид (апоптоза).

Намагнитените наночастици вече са използвани за борба с рака – преди две години стана ясно за подобен метод, в който магнитното поле нагрявало наночастиците, попаднали в злокачествените клетки, като по този начин ги убивало.

Но в този случай е голям рискът, че нагряването ще стартира възпалителна реакция в разположените близо здрави тъкани. С въртящите се частици не може да се повредят косвено здравите клетки (ако, разбира се, тези частици попадат изключително в раковите клетки).

Ясно е, че главна задача на учените тук е била да накарат наночастиците да се въртят в магнитно поле. Вероятно те ще може да са полезни и при други болести, но първо трябва да се помисли как да се доведат до клинични изпитания.

Lund University