Японски кокошки снасят … лекарства

Ивайло Красимиров

Японските учени създадоха нещо чудновато. Генно модифицирани кокошки, които снасят … лечебни яйца.

Лекарите често предупреждават за количеството холестерол, което приемаме, когато ядем много яйца. Сега обаче, японските изследователи предлагат яйца, които могат да се потребяват като лекарство, което при това се бори с рака, хепатита и редица други заболявания.

Учените от японския Национален институт за индустриални науки и технологии (AIST) са направили точно това, след като успешно са модифицирали генно кокошки, чиито яйца съдържат специален фармакоцевтичен агент.

Според изданието Japan New, учените от AIST са модифицирали генно прекурсорни клетки от пилешки сперматозоиди, за да произведат интерферон бета, тип протеин свързан с имунната система на човек. Открито е, че този протеин е ефективен при лечение на рак на кожата и на хепатит. Модифицираните клетки се използват за оплождане на яйца, от които се излюпват мъжки пилета. Няколко кръга кръстосано отглеждане на мъжките пилета довеждат до пилета, които са наследили гени с интерферон бета.

Фирмата Cosmo Bio Co. от Токио, която създава технологията съвместно с AIST, вече разполага с кокошки носачки, снасящи яйца всеки ден. В техния белтък се съдържа интерферон бета. Целта на екипа е била да проучи възможностите за създаване на по-евтини лекарства.

„Резултатът, който постигнахме, води до разработването на евтини лекарства. В бъдеще ще проучим характеристиките на агентите, които се съдържат в яйцата и ще определим тяхната безопасност като фармацевтични продукти“, казва професор Хиронобу Ходжо от университета в Осака.

Японските учени обясняват, че този проект е пример, как генното инженерство може да промени  фармацевтичната индустрия, като се произвеждат лекарства от яйца. Това е иновативен метод, при това доста по-евтин и ефикасен от класическите методи и технологии за производство на медикаменти.

Очаква се от белтъка на едно яйце да се извличат до 100 милиграма интерферон бета.

Иновации