Японски учени ще наблюдават раждането на черни дупки

© Advanced Technology Center, NAOJ

Изследователи от Страната на изгряващото слънце в края на следващата година може да станат първите учени в света, които ще фиксират гравитационните вълни, възникващи при раждането на черна дупка.

За откриването на космически чудовища в планините на префектура Гифу са създадени два подземни тунела с L-образна форма, разположени на дълбочина 200 метра. В тях вече е започнало разполагането на оборудването – така нареченият гравитационен телескоп KAGRA.

Гравитационните вълни, чието съществуване теоретично са обосновани от Алберт Айнщайн в общата теория на относителността, са колебания в пространство-времето, възникващи при въздействие на масивно тяло или събитие, например при колапс на масивни звезди и раждането на черни дупки от тях.

Гравитационните вълни се разнасят от мястото на „взрива“. Но все още нито един учен не е регистрирал гравитационни вълни (работата на едни от претендентите за тяхното откриване – учените от BICEP2, и до днес се обсъжда горещо).

Тъй като тези смущения са изключително слаби за откриването на гравитационните вълни по тръби с вакуум ще бъде насочен лазерен лъч, чието движение при отсъствие на вълни ще бъде неизменно, а при най-малките колебания на пространство-времето (поради възникване на гравитационни вълни в Космоса) ще се удължава или съкращава.

„Ако успеем успешно да фиксираме гравитационните вълни, ще съумеем да проследим и появата на черни дупки – нещо, което досега беше невъзможно. Искаме да бъдем първите в света, които са успели да направят това“, казва ръководителят на проекта проф. Такааки Кадзита от Лабораторията за космически лъчи на Токийския университет.

Учените планират да започнат експериментите в края на 2015 година.