За първи път откриха планети извън нашата галактика

Ивайло Красимиров

Използвайки техника, наречена microlensing (микроленсинг), астрофизиците от Университета в Оклахома потвърдиха съществуването на екзопланети извън галактиката на Млечния път. Не само една или две – научният екип е изчислил, че има множество планети с размери сравними с тези на Луната и Юпитер, в галактика позната като RX J1131-1231.

Изводите от изследването са публикувани наскоро в Astrophysical Journal Letters.

Изображението по-горе показва галактиката в центъра, заобиколена от четири квазара (астрономически звезден обект). Смята се, че в тази централна червена точка има няколко трилиона планети. Освен това, те изглеждат като „непослушни“ планети, които не обикалят звезда, както това става в конвенционалната слънчева система, но се движат доста по-свободно в отдалечената галактика.

„Ние сме много развълнувани от това откритие. Това е първият път, когато някой открива планети извън нашата галактика „, казва професорът на университета Синиу Дай (Xinyu Dai).

„Айнщайн е прогнозирал теоритично, че астрономите ще могат да използват техниката на микроленсинг, за да наблюдават отдалечени обекти, като използват гравитацията на звездите, които са между тях и Земята“, казва Тери Осуалт от университета „Ембри-Ридъл“ пред CNET.

Такова събитие настъпва, когато невидим небесен обект застане на пътя на лъчите от далечна звезда към Земята. Масата на този обект закривява тези лъчи, фокусирайки ги, подобно на леща, към Земята и правейки я временно да изглежда по-ярка.

„Когато една звезда на преден план минава точно между нас и звезда намираща се на заден план, гравитационното микронизиране води до идеален кръг от светлина – т.нар.“пръстен на Айнщайн „, – казва Осуалт.

Масивното гравитационно привличане на обект като звезда, предизвиква пространство, което да се огъне около нея, а светлината от по-далечен обект би се изкривила около нея, което ще доведе до увеличаване на ефекта.

Астрофизиците са използвали резултатите от наблюдения направени с космически телескоп от рентгеновата обсерватория Chandray на НАСА. След това те са анализирали резултатите, използвайки Supercomputing Center (суперкомпютър) на Университета на Оклахома. Технологията на микроленсинг е използвана за откриване на хиляди планети в Млечния път, преди учените да „напуснат“ нашата галактика и да надникнат отвъд.

„Това е пример колко мощни могат да бъдат техниките за анализ на извънгалактическият микроленсинг“, заявява изследователят Едуардо Гуерас.

„Галактика в която открихме планетите се намира на 3,8 милиарда светлинни години далеч от нас и няма никакъв шанс да наблюдаваме тези планети директно, дори и с най-добрия телескоп, който човек може да си представи в сценарий за научна фантастика. Ние обаче можем да ги изучаваме, да разкрием присъствието им и дори да имаме представа за техните маси. Това е страхотна технология“, казва Гуерас.