За първите стъпки по Нишиношима: новият, девствен японски остров

о-в Нишиношима, 2014
Ивайло Красимиров

Нишиношима е една от най-младите точки на земното кълбо. Преди три години Тихият океан буквално „изплю“ нов димящ остров на около 1000 километра югоизточно от Токио. Новата японска земя е на 500 метра от съседен остров, появил се по подобен начин през 1973 г.

Нишиношима е с размер около 2 квадратни километра. Нейният център е вулканичен кратер, който се издига на около 100 м над морското равнище. На новият остров сега може да бъде изградено селище.

Първите хора, които отиват на острова обаче са изследователите, които трябва да проверят кои същества са първите, които „се устройват“ на новата земя, колко стабилен е фундаментът от лава, може ли изобщо островът да устои.

За да задоволят научното любопитство, геолози и биолози от министерството на околната среда събират проби от камъни, вулканична пепел, насекоми и растения. Учените документират колониите от птици рибояди, нанесли се първи на острова. Изследователите инсталират и земетръсни сензори в недрата на острова, които са още горещи от вулканичната пепел и лавата. Сензорите ще документират ритъма на живот на острова, подобно на електрокардиограма.

За да не привнесат замърсяване от цивилизацията, учените спазват специални предохранителни мерки, в това число пристигане до острова с подводница.

Бързо втвърдяващата се лава предпазва новата земя от приливите, но е интересно да се наблюдава битката на елементите, как островът „отстоява себе си“ срещу солената вода. През изминалите месеци островът не е увеличил размерите си, дори на места е поизгубил територия.

Все още не се знае дали Нишиношима ще устои, въпреки че японците побързаха да обявят, че територията им се е увеличила.

Някои острови остават, така че биват заселвани. Такъв е например остров Съртси, открит на 14 ноември 1963 г. той е обявен за научен резерват.

Съртси се стабилизира по-бързо от очакваното и само за няколко години се превръща в много твърда земя. Първите заселници там не са растенията, а месоядните паяци, които се хранят с насекоми. Малко след това се появяват и първите мъхове…

Някои от островите обаче не остават над водата. Малко след като лавата спре да избликва водите на океана просто отмиват острова. Такава е съдбата например на остров Хоум рийф, издигнал се в Пасифика през 2006 г. Той обаче е бил изграден основно от пепел, а не като Съртси от солиден фундамент от втвърдена лава.

Само в Тихия океан има повече от милион подводни вулкани. Издигането на нов остров над водната повърхност обаче е рядко явление. Най-интересен в това отношение е хавайският вулкан Мауна Кеа. Премерен от дъното на морето до върха той има обща височина от 10205 м, от които 4200 над морското равнище.

Подводните вулкани на Япония са захранвани от разместването и сблъсъка на гигантски земни плочи. Нишиношима дори произвежда собствено време: от димящата лава възникват облаци, които се реят над острова и правят сянка на първите заселници…