Забележителен „любовен триъгълник“ в природата

„любовен триъгълник“ в природата
Aaron Pomerantz
Димитър Димитров

Учени са открили странен хранителен триъгълник в перуанската част на Амазонка. Участниците са жълто паразитно растение, чието цъфтене прилича на спукване на мехур, гъсеница, която се храни с растението и мравка, която пие сладката течност, произвеждана от гъсеницата в специална жлеза до врата ѝ. Със сигурност поне едно от тези същества е създало специални еволюционни адаптации, за да се възползва от странните взаимоотношения.

„Това е една наистина много странна връзка, никога не съм виждал нещо подобно“, казва Аарон Померанц, който ентомолог в изследователския център Тамбопата в Перу.

caterpillar-and-ant4

Померанц наблюдавал гъсеница, хранеща се от мехурите на паразитното растение, но това не било всичко. На гърба на гъсеницата имало мравка, която, сякаш биейки барабани, потупвала гъсеницата с предните си крака. Това действие изглежда е „подсетило“ гъсеницата и от специална жлеза, наречена дорсален нектарен орган, тя започнала да секретира захаросана течност, която мравката изяла.

Симбиозата между мравката и гъсеницата е забележителна. Мравката предпазва беззащитната гъсеница от паяци, оси и други мравки, а в замяна на това получава вкусна храна, смята Померанц. Този вид взаимоотношения се нарича мирмекофилия.

Ученият срещнал сериозни проблеми с идентифицирането на растението, но в крайна сметка се оказало, че принадлежи към семейството Apodanthaceae. Тези растения цъфтят чрез жълти мехури, които се пръскат. Що се отнася до гъсеницата, това е ларва на пеперуда от семейството Lycaenidae.

butterfly-on-tree

Померанц подозира, че пеперудата има специализиран камуфлаж, който се слива с цветовете на растението. С други думи, и двете фази на развитие на пеперудата притежават различни еволюционни приспособления, за да възползват най-добре от паразитното растение, което живее по дървета.

„Това е една изключителна връзка, особено имайки предвид, че паразитното растение се появява само за няколко седмици през годината“, допълва Померанц.

Live Science