Откриха нови супер-Земи до близка звезда

Художествено виждане за изгледа от системата HD 7924, гледаща към нашето Слънце, което би се виждало лесно и с невъоръжено око. Щом HD 7924 е в северното ни небе, наблюдател, гледащ към Слънцето, би виждал наблизо обекти като съзвездието Южен Кръст и Магелановите облаци. © Karen Teramura & BJ Fulton, UH IfA.

Астрономи са открили два нови извънземни свята, които са малко по-големи от Земята, пише Space.com.

Новооткритите екзопланети, познати като HD 7924c и HD 7924d, са „супер-Земи“ с маси около 7.9 и 6.4 пъти по-големи от тази на нашата родна планета. Планетите обикалят звездата HD 7924, която е само на 54 светлинни години от Слънцето – един хвърлей разстояние, имайки предвид размера на Млечният път, който се разпростира на около 100 000 светлинни години.

Чрез откритието броят на познатите планети в системата HD 7924 се покачва на три. (Друга супер-Земя, наречена HD 7924b, бе открита там през 2009.) И трите планети се намират по-близо до своето слънце, отколкото Меркурий е до нашето. Те правят пълни обиколки около звездата си за 5(HD 7924b), 15(HD 7924c) и 24(HD 7924d) дни.

„Трите планети са напълно различни от всичко в нашата Слънчева система. Те имат маси от по седем до осем пъти по-големи от тази на Земята и орбити, които ги поставят доста близо до слънцето им”, твърди Лорън Уайс от Калифорнийския университет в Бъркли и съавтор на проучването.

Екипът изследователи открили HD 7924c и HD 7924d с помощта на три наземни съоръжения – Автоматизирания планетооткриващ телескоп (Automated Planet Finder (APF) Telescope) в обсерваторията Лик в Калифорния, обсерваторията Кек на Хаваите и Автоматичния фотометричен телескоп (Automatic Photometric Telescope) в обсерваторията Феърборн в Аризона. (В Кек откриват HD 7924b през 2009 г.)

Изследователският екип, воден от дипломирания в Хавайския университет Б. Дж. Фултън, комбинирал наблюденията от трите телескопа, за да засече малки колебания в звездата HD 7924, причинени от гравитационното привличане на двете новооткрити планети, които биха потвърдили съществуването им.

„Петна по звездите като слънчевите петна по Слънцето могат лесно да се объркат за знаци за присъствие на малки планети“, казва съавторът Евън Синукоф, също дипломиран в Хавайския университет. „Многогодишни  постоянни наблюдения ни позволиха да разграничим звездните петна от истинските знаци за тези нови планети.“

Автоматизираният планетооткриващ телескоп наскоро е бил „прекроен“, за да бъде напълно роботизиран, и сега търси екзопланети в Космоса без човешки надзор – ключов етап в процеса на лов за екзопланети.

„Това ниво на автоматизация е изключително предимство в астрономията“, отбелязва Андрю Хауърд – астроном в Хавайския университет. „ Това е като да притежаваш самоуправляващ се автомобил, който ходи на пазар за планети.“

Първите планети, които орбитират около друга звезда, са открити през 1992, а сега броят на откритите екзопланети е почти 2000. Повече от половината са намерени от телескопа Кеплер, който е изстрелян през март 2009.