Загадъчните петна на Церера се променят, откриха астрономи

© NASA/ JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Наземни наблюдения на тайнствените бели петна в кратера Окатор на Церера разкриха още по-удивителен феномен – оказва се, че тяхната яркост се променя с настъпването на деня и нощта, което говори за активността на изпарителни процеси в тях, съобщава Европейската южна обсерватория.

„Когато Dawn откри тези загадъчни ярки петна на Церера, веднага си помислих можем ли да ги наблюдаваме от Земята. Когато Церера се завърти към Земята с тази страна, където са петната, и след това ги скрие от нашия взор, спектърът на слънчевите лъчи, отразяващи се от нейната повърхност, трябва да се променя“, обяснява Паоло Моаро (Paolo Moaro) от обсерваторията в Триест, извършила това откритие.

Ръководени от тази идея, Моаро и колегите му наблюдавали Церера със спектрографа HARPS, монтиран на 3,6-метровия телескоп в обсерваторията Ла Сила в Чили. Този уред обикновено се използва от планетолозите за съвсем други наблюдения – търсене на екзопланети по това как тяхното гравитационно взаимодействие със светилото внася изкривяване в спектъра на светлината на звездата.