Защо крокодилите така жално плачат

Котките, кучетата и другите животни всъщност не могат да плачат. Тогава каква е тази течност, която пълни очите на малките ни и по-големи съседи по планета?

Мнозина имат домашни любимци – котка или куче, и така се привързват към тях, че понякога си мислят, че животните чувстват същото, както и хората. Разбира се, те могат да изразяват емоции, настроение, но сълзите и смехът са особеност само на човека. Животните също издават сърцераздирателни звуци. Най-често те може да се чуят от малките животинки, когато ги разделят от майките им. С възрастта нашите любимци може да чувстват болка, обида, може да хленчат и да се сърдят, но сълзи на очите им няма да се появят.

За да плачеш истински, е необходимо да можеш да мислиш и да си емоционално чувствителен. Но това изобщо не означава, че в очите им не се появяват сълзи, просто те са предназначени за предпазване на очите от изсъхване. В някои случаи от слъзните канали се отделя течност, която спомага отделянето на външен обект – това е обикновена реакция на физически дразнител на окото поради попадане на чуждо тяло, например песъчинка. Често притежателите на котки и кучета разказват, че любимците им плачат, но това е грешно впечатление. Те просто отделят повече влага и тя остава върху лицата им, тъй като не могат да я изтрият с ръка.

Зоолозите са открили необикновеното поведение на насекоми, свързано със сълзите. Оказва се, че някои разновидности на пеперудите за поддържане на водния баланс в организма си използват слъзната течност на други представители на фауната. Интересно съвпадение – такива насекоми са само два вида и се намират в Мадагаскар.

Първата – нощната пеперуда Hemiceratoides hieroglyphica, изсмуква с хоботче сълзите от спящите птици. Тя пуска под клепачите харпун, подобен на хобот, и изсмуква течността, без да буди птицата. Mecistoptera griseifusa е по-нахакана, тъй като предпочита да си има работа с големи спокойни животни – антилопи, елени или крокодили, които по известни причини не могат да прогонят насекомите от очите си.

Важно е да отбележим, че необикновеното поведение на пеперудите се наблюдава през дъждовния сезон, затова зоолозите смятат, че по такъв начин насекомите си допълват липсващите соли в организма, които се недостатъчни в местната почва. Със солите е свързано и друго „слъзно” поведение на някои животни.

Всички знаем, че крокодилите проливат „горчиви” сълзи, но това изобщо не е плач и изразът „крокодилски сълзи” далеч не означава жалост към жертвата. Течността се отделя от излишъка на соли в организма, а жлезите, които я отделят, са разположени на очите на крокодила. Затова, когато те работят с пълна сила изглежда, че свирепият хищник плаче с горчиви сълзи.

Както крокодилът така и много бозайници ридаят само за да разтворят излишните соли. Отделителната система на тези животни е несъвършена, затова влечугите са развили особени жлези, които помагат на бъбреците им. Такива жлези имат морските змии, гущерите и игуаните.

Много костенурки, излизайки на сушата, плачат с жални сълзи. Причината за отделянето на голямо количество течност от очите им е физиологична, а не емоционална, но бразилските индианци са убедени, че милите животинки жалят изоставената родина.

Интересно заключение са направили японски изследователи. Те са изяснили, че мъжките мишки изпускат „химикали на сексуално желание” в течността, която овлажнява очите им. Оказва се, че сълзите служат за привличането на противоположния пол. Обяснението е в това, че в тях се съдържат феромони, предизвикващи определена физиологична реакция.

В брачния период самецът започва да плаче, но не от мъка, а за да привлече женската особа. Това обилие от сълзи е много привлекателно и дори съблазнително за самката и тя започва да се грижи за муцуната на партньора. Точно тук невестата попада под въздействието на феромоните. Женихът на свой ред се залива с още повече сълзи, за да й покаже, че е готов да създаде семейство.

Разбира се, за описването на поведението на животните може да се прилага лексиката, използвана за определяне на човешкото поведение, но всичко, което при животните наричаме мисли и чувства, не е нищо повече от инстинкти, реакции и рефлекси.

Източник: Pravda.ru

• А кой безумец може да твърди, че човешките емоции не са плод на инстинктивна дейност. Сега ще започна с емоцията радост 5 минути, апосле ще потъгувам 2,5 минути и ще се влюбя в Ганчо утре??!!!!

Дойно Дойнов 26 март 2013 08:57 Отговор