Защо Меркурий се свива?

Ивайло Красимиров

Марс, Юпитер, Сатурн и дори Уран предизвикват голямо внимание през последно време, като към тях са изпращани сонди, космически кораби и  роувъри. Ако погледнем в обратна посока обаче, по-близо към слънцето, там е Меркурий, една не по-малко интересна планета и дори по-мистериозна от останалите.

Общ проект между Европейската космическа агенция и Японската космическа програма Jaxa скоро ще изпрати сонда към Меркурий  с надежда да реши една голяма мистерия.

Сондата е наречена БепиКоломбо (BepiColombo), и ще има за цел да проучи вулканите на Меркурий и да хвърли известна светлина на съществуването на вода във формата на лед на планетата. С повърхност която има температура варираща от +430 до -180 градуса по Целзий, Меркурий е изключително интересно, но и изключително трудно място за изследване.

Досега именно поради изключително тежкия климат там, планетата практически не е изследвана отблизо. Всеки космически кораб, който ще се приближи до планетата, за да я проучи, трябва да е изключително добре екипиран, за да издържи на интензивното слънчево греене и адската топлина. Трябва да се преодолее и блясъкът на слънчевите лъчи, които ще заслепяват всички камери приближили се до планетата.

Това обаче, което е най-интересно за Меркурий и което учените искат най-много да разберат чрез сондата, която ще изпратят към планетата, е отговорът на един въпрос, който ги мъчи от известно време – Защо Меркурий се свива?

Една от широко известните хипотези е, че това се дължи на охлаждането на кората на планетата, предизвикващо напукването й, водещо до свиване на планетата.  Сондата трябва да достави много подробни снимки и карти на повърхността на Меркурий и нейните пукнатини и да определи колко бързо планетата се свива и как този процес протича.

• Kamagra E Hipertension [url=http://cheapvia100mg.com]online pharmacy[/url] Doxycycline 500 Mg Prices discount on line fedex shipping isotretinoin 10mg medication direct Kamagra Frankfurt