Защо сърдечните пристъпи най-често се случват сутрин?

Съществуват множество разнообразни сърдечни разстройства, болести и аномалии, които може да доведат до смърт. И една от най-разпространените причини са смърт от такъв род е внезапното нарушение на сърдечния ритъм – три от четири летални изхода поради проблеми със сърцето при хора на възраст от 35 до 44 години се случват поради това.

Причината са проблеми в системата за генерация и провеждане на електрически импулс в сърдечния мускул – изведнъж започва камерно мъждене, кръвта престава да се изпомпва както трябва, човек губи съзнание и може да го спаси само дефибрилатор.

Една от най-големите загадки на тази аномалия на сърдечния ритъм е свързана с неговото „разписание” – за последните трийсет години лекарите неведнъж са обръщали внимание, че нездравословната електрическа активност, водеща до внезапна смърт, възниква най-често между 6 и 10 часа сутринта.

Това навело учените на мисълта, че тук са намесени и циркадните ритми, но как точно са свързани сърдечният ритъм и биологичният часовник, оставало загадка.

Изследователи от Западния резервен университет „Кейс” в Кливлънд (САЩ) открили белтък, който очевидно служи като молекулярен мост между сърдечния и циркадния ритъм и заради който възникват електроимпулсните проблеми в сърцето.

Този белтък, KLF15, формира канали, през които сърдечните клетки обменят вещества с околната среда и благодарение на които могат да поддържат нормална дейност. В резултат станало ясно, че нивото на KLF15 спада при хората поради проблеми със сърцето, а експерименти с мишки показали връзка на този белтък както с работата на сърцето, така и с циркадния ритъм – неговото ниво зависело от времето на денонощието. Ако този белтък се окажел малко, мишките ги грозяла смърт от нарушение на сърдечния ритъм и това се случвало в сутрешните часове.

Тоест причината за сутрешните летални изходи „от сърце” може да е недостигът на KLF15 – поради мутация в самия ген KLF15 или заради проблеми с биологичния часовник, който управлява неговата активност.

Резултатите си авторите обявили на Националния конгрес на Американското химическо общество в Индианаполис (САЩ). Сега те се занимават с търсене на лекарства, които биха могли да повишават нивото на този белтък.

Самите учени разбират, че тази задача не е лесна – KLF15 участва в различни процеси и е желателно да се измени само неговото ниво в сърцето, за да се избегнат странични ефекти.

Източник: Medical Xpress