Защо запомняме едно, а забравяме друго

© Greg Dunn, Brian Edwards (Greg Dunn Design); Marty Saggese (SfN); Tracy Bale (UPenn); Rick Huganir (Johns Hopkins University)

Уникален микроскоп разкри работата на невроните и дендритите по формиране на паметта.

Формирането на човешката памет зависи от дендритите – разклонени израстъци на мозъчните неврони, които по форма напомнят клонки на дърво.

Именно дендритите играят решаваща роля в това, което се съхранява или забравя в паметта, става ясно от изследване, публикувано в сп. Nature.

„Има много теории за паметта, но много малко данни за това, как отделни неврони фактически съхраняват информацията. Сега ние открихме сигнали в дендритите, които смятаме за много важни за обучението и паметта.

Нашите резултати могат да обяснят защо някои преживявания се запомнят, а други се забравят“, казва Даниел Домбек, един от съавторите на изследването, доцент по невробиология в WCAS.

Учените използвали в изследването си уникален сканиращ микроскоп, с чиято помощ наблюдавали работата на невроните и дендритите по формиране на паметта.

Изследователите смятат, че изводите за ролята на дендритите в съхранението на спомените може да помогне в борбата с разстройствата на паметта или тежки заболявания, като например болест на Алцхаймер.