Засякоха нов бърз извънземен импулс

Jingchuan Yu, Beijing Planetarium

Телескопът MOST (Molonglo Observatory Synthesis Telescope) в Южното полукъбо е регистрирал първия бърз радиоимпулс, за което на своята страница във Facebook съобщава проф. Матю Бейлс, директор на Центъра по астрофизика и суперкомпютри в технологичния университет на Суинбърн (Австралия.

Бързият радиоимпулс (fast radioburst или FRB) е открит от докторанта Маниша Калеб, която е започнала да работи на телескопа преди по-малко от месец.

До днес са известни по-малко от двадесет FRB импулса. Част от тези явления, които учените наричали перитони, първоначално много озадачавали изследователите, а след това се оказали идващи от близката кухня при отварянето на вратичката на микровълновата фурна.

Информацията за първия бърз радиоимпулс е публикувана от астрофизика Дънкан Лоримър през 2007 година, макар че той използвал архивни данни и самият импулс бил о 2001 година.

Регистрираният бърз радиосигнал. Двата канала (212 и 213) ясно фиксират мощен импулс, който мигновено изчезва.  © Matthew Bailes, телескоп UTMOST

Регистрираният бърз радиоимпулс. Двата канала (212 и 213) ясно фиксират мощен импулс, който мигновено изчезва.
© Matthew Bailes, телескоп UTMOST

Природата на тези импулси и до днес не е ясна – техен източник трябва да е нещо много мощно и компактно, например сблъскващи се неутронни звезди, колапс на неутронни звезди в черна дупка или единично изхвърляне на енергия от свръхнова преди взрив.

Мощността на такова събитие е много голяма – за една секунда се отделя толкова енергия, колкото Слънцето произвежда за 10 000 години. Краткостта на сигнала сочи малки размери на източника.

Поради дисперсията на светлината късите вълни пристигат по-рано от дългите. По величината на дисперсията може да се определи колко далече се намира източникът – всичко сочи, че той не е в нашата галактика.

Независимо че досега природата на FRB е неизвестна, те са помогнали да се проверят нашите знания за междугалактичното вещество – величината на дисперсията на сигнала изцяло потвърждава предишните представи за температурата и плътността на плазмата и изобщо за цялата барионна материя.

MOST е най-големият радиотелескоп в Южното полукълбо. Той се състои от 7744 отделни антени, обединени в два 800-метрови ръкава, разположени в посока изток-запад. Сумарната събираща площ на антените е 18 000 квадратни метра. Основните научни цели а програмата BURST на телескопа Молонгло е търсенето на нови радиоимпулси, откриванен на пулсари и пр.

След петгодишно прекъсване, свързано с модернизация, телескопът наскоро е възобновил работа. По предварителни оценки на година протичат няколкостотин импулса, които са преминавали незабелязано. Изследователите разчитат, че с въвеждането на новото оборудване (телескопът е сменил названието си на UTMOST – Upgraded telescope MOST) в близко време ще могат да получат значителен обем от нови данни.

Поради ориентацията на телескопа точността на определянето на координатите на FRB импулсите е около 10 ъглови секунди в посока изток-запад и цял градус в посока север-юг, което осезаемо затруднява търсенето на източниците на тези сигнали от други телескопи.

Планираната за близко време допълнителна модернизация на оборудването трябва да повиши точността на регистриране на импулси.