Земята без хората

© NASA

Челябинският метеорит и особено наскоро прелетелият съвсем близо до Земята астероид DA14 ни накараха сериозно да се замислим за космическата заплаха. Но докато учените все още мислят за методи за защита, други вече пишат апокалиптични сценарии. Последното е по-лесно, тъй като в историята на нашата планета има прецеденти. Да речем астероидът, който преди 65 млн. години може да е погубил динозаврите. Какво ще стане, ако той падне на Земята сега? Според учените „човешката епоха” ще приключи. Разбира се, в историята на Земята живите същества по различни причини са измирали масово няколко пъти.

Професорът от университета на Аризона Алън Вайсман е описал хода на събитията „Земята без хората” от първия ден на катастрофата до много далечното бъдеще. Разпадът на цивилизациите ще настъпи учудващо бързо. В много големи градове още на втория ден ще има наводнения, тъй като помпите ще престанат да изпомпват подпочвените води от подземните тунели. Без подаването на вода ядрените реактори ще прегреят, което ще доведе до най-непредсказуеми последствия. След 2-4 години тротоарите ще се напукат, улиците ще се покрият с вода. Ще започнат да се рушат сградите. След 500 години градовете ще бъдат в развалини, навсякъде ще расте трева. След 1000 години ще изчезнат бетонните и тухлените сгради. 5000 години е срокът, когато поради корозия ще се разпаднат ядрените бойни глави и в околната среда ще попадне плутоний-239. След 15 000 години градовете ще се покрият с гори.

Буквално Земята бързо ще забрави за човека. Но все пак той ще остави следа след себе си. Какво ще види извънземният геолог, който в далечното бъдеще ще се опита да възстанови хода на историята, изучавайки земните породи? На този въпрос се опитват да отговорят група британски учени. Но отговорът е неутешителен – изобщо няма да бъдат открити човешки следи. И все пак човекът ще съумее да се запечата завинаги.

„Съществуват няколко безспорни маркера, по които далечният геолог ще може да съди за това, че на Земята все пак е имало някакво разумно същество – казва професорът от Лестърския университет Ян Засалевич. – Най-очевидният са последствията от изпитания на ядрени бомби. Радиоактивните дъждове бързо са се разпространявали по целия свят и са оставили следи по всички континенти и океани.”

Още един етикет характеризира индустриалната революция. Според британския професор Кристофър Уейн това са различни съединения, свидетелстващи за изгарянето на въглища и нефт, както и много други продукти на промишлеността и транспорта.

И накрая, според британските учени, човекът вече се е вписал завинаги в аналите на Земята, провокирайки глобалното затопляне. Извънземният геолог веднага ще се досети за това, като открие на дъното на Световния океан слой разтворен варовик. Именно той свидетелства за рязкото нарастване на въглеродния оксид на планетата, предизвикан от човешката дейност.

Общият извод на британците е следният: като цяло човекът все още не е успял кардинално да промени света. Природата може да излекува тези рани и да продължи да се развива по своите закони. Което не е чудно. Ако свием цялата история на Земята до 12 часа, то човекът се е появил в последните две секунди – тоест в 11 часа, 59 минути и 58 секунди. За сравнение – микробите са възникнали в 1:25:38, животните – в 9:59:28, растенията – 10:13:44, динозаврите – в 11:23:31. Тоест нашето време на земния циферблат е нищожно малко. Затова се смята, че природата бързо ще заличи раните, нанесени й от човека.

Впрочем редица учени смятат, че за катастрофален сценарии дори не са необходими астероиди. Човекът всичко ще си направи сам. Да речем австралийският професор Франк Фенер предрича, че човечеството няма да доживее до XXII век.

„Причината е нашето необуздано потребление – твърди Франк Фенер. – Ако 7-те милиарда сегашно население на планетата започнат да изразходват земните ресурси така, както днес го правят водещите страни, влизащи в т.нар. Златен милиард, а всички вървят стремглаво натам, то биосферата на Земята бързо ще се разпадне. А човекът ще изчезне, както са изчезнали много видове живи същества.”

Източник: Российская газета