Земята преживява тотален антропоцен

За 250 години човекът е изменил планетата до неузнаваемост.

Най-мащабното въздействие върху Земята хората са оказали за последните 65 години. Учените са свързали 12 индикатора на човешкия прогрес с 12 мащабни фактора, оказващи негативно влияние върху планетата.

Земята се явява дом за човечеството от много милиони години. И планетата се е изменяла заедно с хората. Само в последните няколкостотин години човекът е станал толкова активен, че сам е започнал да променя Земята. Често – не в добра посока. За това явление дори е измислен термин – „антропогенен фактор“.

Изследователи, взели участие в Международната програма по изучаване на биосферата и геосферата, са проследили как се е променяла планетата от началото на индустриалната революция през 1750 г. до наши дни. Именно за това се разказва в статия, публикувана в изданието Anthropocene Review.

Учените използват предложения през 1980 година термин антропоцен, който обозначава геоложка епоха с ниво на човешка активност, играещо съществена роля в екосистемата на Земята.

Те са изучавали различни аспекти на влиянието на човека върху процесите, протичали и протичащи на Земята. Но се оказало, че човекът не е оказвал особено влияние върху планетата чак до 1950 година, когато ситуацията започнала да се променя коренно. Изследователите са кръстили този период „крайъгълен камък на Великото ускорение“, което продължава и до днес.

Под въпросния термин се подразбират 12 фактора от антропогенен характер, които съответстват на 12 негативни последствия за планетата.

Става дума за ръста на населението на Земята, реалния брутен вътрешен продукт, преките чуждестранни инвестиции, общо използваната енергия, броят на големите язовири, обема на използваната вода, използването на торове, произвежданата хартия, числеността на градското население, нивото на развитие на транспорта, телекомуникациите и международния туризъм.

В противовес на тези процеси изследователите са поставили растящото ниво на въглероден диоксид, азотен оксид, метан в атмосферата на планетата, озон в нейната стратосфера, повишените температури на повърхността на Земята, киселинността на океаните, риболовът, намесата в екосистемите на планктона, замърсяването на водата с азот, унищожаването на тропическите гори, използването на все повече площи за селско стопанство и процеси, водещи до деградация на биосферата.

Всичко това е започнало да се проявява през 1950 година. А е започнало да се проявява на 15 юли 1945 година, когато САЩ успешно са изпитали своята атомна бомба.

„65 години е среден човешки живот. За този срок човечеството се е придвижило напред, но едновременно е нанесло на планетата колосални щети. Какво ще бъде в бъдеще, е страшно дори да си представим“, смята ръководителят на изследователите проф. Уил Щефен.

По думите му именно хората носят отговорност за протичащите на Земята процеси. И само по техните сили е да спасят или напротив – да унищожат планетата. Колегите му са единодушни, че глобалният успех на човечеството за изминалите 65 години е борбата с озоновите дупки. И ако хората действат единно, то може да се справят и с другите глобални проблеми.

Накрая изследователите са направили още един важен извод. Продължаващата в последните 12 000 години ера холоцен се приближава към края си. Влиянието на „венеца на творението“ върху Земята е станало толкова силно, че е време да обявим началото на антропоцена – епоха от кватернера, чийто централен фактор се явява именно човекът.

Учените смятат, че със стабилността, която е помагала на човечеството да се развива в последните 12 000 години, е свършено. Настанала е ерата на Великото ускорение – антропоцена – и хората могат да се задържат на огромната скорост, ако осъзнаят своята отговорност за процесите, протичащи на Земята.

Изводите на учените ще бъдат представени в хода на Световния икономически форум, който ще се проведе в Давос от 21 до 24 януари. Дали обаче те ще бъдат чути от силните на деня в света, е съвсем друг въпрос.