Древният Марс е приличал на Арктика

Марс, снимка: NASA
Ивайло Красимиров

Древният Марс е бил покрит с ледени пластове, според ново проучване, което добавя подкрепа за вероятността животът някога да е съществувал на Червената планета.

Предишни изследвания сочат, че долините на Марс са формирани от течащи реки, а климатът му е бил топъл и влажен.

Но учените сега твърдят, че Червената планета всъщност би приличала повече на днешната канадска Арктика, покрита с огромни ледници. Тези ледници правят шансовете за живот на планетата още по-вероятни, тъй като биха действали като защита от слънчевата радиация за всички организми, живеещи отдолу.

Новото изследване, публикувано в Nature Geoscience, предполага, че климатът на Марс е бил студен и древните долини са били издълбани от топене на вода под ледниците.

Водещият автор д-р Анна Грау Галофре от Аризонския държавен университет заявява: „Климатичното моделиране подсказва, че древният климат на Марс е бил много по-хладен по време на формирането на мрежата на долината.

„Опитахме се да съберем всичко заедно и да изложим хипотеза – мрежите на канали и долини могат да са се образували под ледени покривки.“

Това е част от естествена дренажна система под ледена покривка, когато водата се натрупва в основата, обяснява тя.

Ледената покривка би осигурила по-голяма защита на живите организми и стабилност на подлежащата вода, както и ще осигури подслон от слънчевите ветрове.

Откритието е последвано от старта на роувъра на НАСА Perseverance миналата седмица, който предстои да кацне през февруари на Марс. Роувърът ще пробие сонда в скалите, с надеждата да открие някакви признаци на живот.

Д-р Галофре и колегите й са анализирали долините на Марс, за да определят различните начини, по които те биха могли да бъдат оформени.

Те откриват, че повечето са подобни на тези, ерозирани от реки или вода в канали под ледените покривки в Канадския Арктически архипелаг.

Д-р Грау Галофре казва: „Разбирането на климата през първите милиарди години от историята на Марс е важно за определяне дали планетата някога е била обитаема.“

Изследователите разглеждат над 10 000 марсиански долини, използвайки алгоритъм за заключване на основните процеси на ерозия.

„Тези резултати са първото доказателство за обширна подледникова ерозия, задвижвана от стопен древен лед под ледената покривка на Марс“, казва съавторът Марк Джелиник, професор от Университета на Британска Колумбия в Канада.