Дроновете ще виждат като насекоми

© Wikimedia Commons
Димитър Димитров

Дронове, с размерите на насекоми, ще бъдат използвани за наблюдение на бедствени зони и доставки на провизии в иначе непристъпни местности. Но технологията и все още прекалено авангардна и има голяма опасност дроновете да се сблъскват един в друг, когато се намират в тесни пространства. Но изследователи от Швейцарския федерален технологичен институт (Swiss Federal Institute of Technology) са създали изкуствени очи и навигационна система за дронове, която е базирана на зрението на насекомите. Откритието и публикувано в The Royal Society Interface.

Това не е първият опит за създаване на устройства за дронове, вдъхновени от насекомите, но мащабът за първи път е толкова малък (предишните опити са били свързани с поставянето на камери). Насекомоподобното зрение е много полезно за дроновете, защото не поддържа висока резолюция , но пък е изключително чувствително към движението на различни обекти или промяна в осветлението – огромно предимство за маневриране в малки пространства и при наличието на много препятствия.

Изкуственото око, създадено от швейцарските учени, тежи само два милиграма. Състои се от три фотодетектора и леща. Фотодетекторите са разположени в триъгълник, като така устройството може да преценява скорост и посока, без значение дали осветлението е добро или лошо. На всичкото отгоре, това става три пъти по-бързо отколкото при насекомите, обясняват изследователите за MIT Tech Review.

Учените вече са създали алгоритмиге и дизайна на фотосензорната клетка и сега планират да поставят няколко изкуствени очи на един дрон, за да се получи още по-сложна зрителна система, която би му позволила да излита, каца и маневрира с невероятна точност. Също така, учените възнамеряват да направят „лента от очи“, която да може да бъде прикрепяна към всякакви роботи, а дори и мебели и дрехи.

Popular Science