Месоядно растение комуникира с прилепи

© Ch'ien C. Lee/Current Biology
Димитър Димитров

Учени са открили вид месоядно растение в Борнео, което е еволюирало по уникален начин – примамва прилепи да прекарват време около него. Но крайната му цел не е да изяде летящите бозайници. Вместо това Nepenthes hemsleyana се храни с изпражненията на прилепите.

С други думи, растението се е научило да общува с прилепите само за да използва изпражненията им за храна. Забележителният механизъм включва специални рефлекторни структури в растенията, които отразяват ултразвуковите съобщения на прилепите и така привличат бозайниците към устата на растението.

„Чрез тези структури растенията се отличават акустично от обикалящата среда и така прилепите ги откриват лесно“, казва един от изследователите – Майкъл Шонер (Michael Schöner) от университета Ернст-Мориц-Арндт (Ernst-Moritz-Arndt-University) в Грайфсвалд, Германия. „Нещо повече, прилепите съумяват успешно да различават партньорите си от други растения с подобна форма, които не притежават забележителния рефлектор.“

Повечето месоядни растения оцеляват, като използват мазен нектар, който привлича мравки, термити и други насекоми към ръба на листо с формата на кофичка. Оттам насекомите падат в кофичката и биват разядени от храносмилателните киселини на растението. Някои видове месоядни растения могат да консумират по 6000 насекоми на час.

Но Шонер и екипът му забелязали, че един определен вид в джунглите на Борнео оцелява само на изпражнения от прилепи. Учените започнали да се чудят кое е различното, което прави това растение, че да привлича толкова много прилепи и изпражненията им.

За да разберат тайните на растението, изследователите използвали изкуствена биометрична глава на прилеп, която може да издава и записва ултразвук. Това показало на учените, че растението отразява съобщенията на прилепите и им дало представа чрез какъв механизъм се случва този процес.

Статията, публикувана в Current Biology, разкрива че растението има уникални по форма стени на задната част на кофичката, които отразяват перфектно ултразвука на прилепите. Учените потвърдили това, като показали, че прилепите предпочитали да се изхождат върху тези растения дори и те да са скрити, но не и върху растения, които не притежават такива стени.

„Месоядните растения вече са решили проблема си с недохранването, като по много необичаен начин са обърнали „нормалната система“ – животните да ядат растения, а не обратно“, допълва Шонер. „Още по-невероятното е, че Nepenthes hemsleyana прави още едно обръщане на системата.“

„Растението Nepenthes hemsleyana е загубило много от чертите си, които привличат насекоми, но показва други – те привличат животински видове, които вече са преработили храната и така растението няма нужда да прави това“, завършва Шонер.

Това е доста интелигентен начин никога да не ти свършва храната.

Science Alert