НАСА подпали най-мощния пожар в Космоса

© NASA

Най-големият пожар в Космоса за цялата история на космонавтиката бе подпален на борда на кораба Cygnus. Учените от НАСА решиха да запалят огън в микрогравитация в името на науката.

Пожарът се води учебен, по-точно експериментален и учените го замислят отдавна. Инсталацията за този експеримент е изпратена заедно с товарния кораб Cygnus още през март тази година.

Източник на огъня е станал нагорещен проводник, който е подпалил голям къс материя от памук и фибростъкло с размер 1 метър на 40 сантиметра. Горящият парцал не бил опасен – той е горял в специален двукамерен контейнер. Едната камера е съдържала горими материали, а във втората се намирала апаратурата за контрол и проследяване на пожара – различни датчици и камери с висока резолюция.

Горене на свещ в Космоса и на Земята. © NASA

Необичайният експеримент е осъществен, за да се разберат по-добре механизмите на разпространението на огъня в микрогравитация. Това ще помогне да се защитят бъдещите астронавти при продължителни космически командировки, тъй като опасността от възникване на открит огън е един от главните рискове за пребиваването на астронавтите на космическите кораби.

Най-известният пожар в историята на пилотираната космонавтика е станало възпламеняване, случило се на борда на станция „Мир“ на 23 февруари 1997 година. Пожарът възникнал в резултат на неизправност на кислородна шашка, когато на борда се намирал международен екипаж от шестима души.

Тогава пламъкът бил ликвидиран, а членовете на екипажа поставили противогази.

„Огънят в отсека предизвиква сериозна загриженост у НАСА“, пояснява ръководителят на експеримента Гари Раф. Експериментът Spacecraft fire Experiment, или Saffire-1, е най-големият пожар в Космоса, но далеч не първият. В минали опити учените също са експериментирали с открито горене, но тогава размерите на открития пламък не са превишавали размерите на пластмасова карта.

Учените не едно десетилетие се опитват да разберат и изяснят експериментално как протича откритото горене в микрогравитация. З последните години на орбита са проведени множество експерименти по изучаване на формата и температурата на пламъка при горене на различни вещества.

Но провеждането на мащабни експерименти в условията на МКС е възпрепятствано от наличието на екипаж, затова НАСА стигнала до идеята да спретне пожар в откачен от МКС и изолиран кораб.

Самият експеримент е продължил около два часа, като в това време учените са наблюдавали нарастването на пламъка и температурата, а също как ограничеността на кислорода в околното пространство влияе на разпространението на огъня.

Схема на инсталацията. © NASA

„Експериментът Saffire е необходим за по-добро разбиране на това, как огънят се държи в Космоса, което ще помогне на НАСА да разработи нови материали, технологии и процедури за намаляване на риска за живота на екипажа и безопасността на космическите полети“, добавя Раф. По предварителни данни експериментът е бил успешен, а НАСА обещава да публикува кадри от пожара в най-скоро време.

След управлявания пожар инженерите на НАСА не искат да спират и да продължат подпалването. Два аналогични експеримента ще бъдат проведени до края на годината в рамките на мисиите OA-5 и OA-7. При тези експерименти ще бъдат подпалени материали, които обикновено се използват в Космоса – плексиглас за илюминаторите, дрехи на астронавти и други. А корабът Cygnus, на който е бил подпален пожарът, на 22 юни ще слезе от орбита и ще изгори в атмосферата.