НАСА показа „пипалата“ на Ктулху на Плутон

© NASA/JHUAPL/SwRI

НАСА е представила подробна карта на лявата част на „сърцето“ на Плутон – огромна равнина с характерна форма на планетата джудже. На нея може да се разгледат например „пипалата“ на региона Ктулху, формирани от границите на ледени азотни плочи, съобщава сайтът на агенцията.

Черните линии на картата показват границите на ледените азотни плочи. С розов цвят в източната част са отбелязани айсберги от воден лед, които се движат по замразения азот. В южната част на картата с червено са отбелязани криовулкани от района Райт Монс.

Планинският регион Ктулху е показан в западната област с тъмнокафяво. Регионът с големи кратери е разположен на запад и е отбелязан с жълт цвят.

Лявата част на "сърцето" на Плутон. © NASA/JHUAPL/SwRI

Лявата част на „сърцето“ на Плутон. © NASA/JHUAPL/SwRI

На картата е показан строежът на част от повърхността на планетата джудже, заемаща територия с дължина до 2070 километра. По-голямата ѝ част е покрита с азотен лед. Изображението позволява да се определи структурата на повърхността, нейната детайлизация достига 320 метра на пиксел.

Картата е съставена от 12 изображения, получени на 14 юли 2015 година от научния инструмент LORRI (Long Range Reconnaissance Imager) на станцията „Нови хоризонти“ от разстояние 77,3 километра от повърхността на обекта.

С помощта на картата учените могат по-добре да разберат геологията на небесните тела, по-конкретно да определят хронологията на тяхното формиране и граници, където обектите се припокриват.

През юли 2015 година сондата „Нови хоризонти“ изследва Плутон, а сега апаратът предава получените данни на Земята и пътува към обекта 2014 MU69, разположен на 1,6 милиарда километра от планетата джудже в пояса на Кайпер.