Общуването в социалните мрежи е като инфекция

Бъди най-интересния човек, когото познаваш

Рixabay.com
Антония Михайлова

Математически модел, който обяснява механизма на бързото разпространяване на идеи, са разработили международен екип учени от университетите на Кеймбридж, Абърдийн, Сарагоса и Националния университет на Колумбия.

Изследването е публикувано на страниците на научното издание Nature Scientific Reports, съобщава Phys.org. Учените за първи път в света са успели да разработят математически модел, който обяснява „взривното“ разпространение на отделна информация в социалните мрежи. По скорост и характер изследователите сравняват този механизъм с разпространението на вирусна инфекция.

Освен това при изчисленията математиците са използвали известните на науката модели за разпространението на епидемии, което им помогнало да сравнят природата на сложни социални явления и инфекциозните заболявания. Учените отбелязват, че механизмите са невероятно сходни. Някои идеи едновременно се възприемат от много хора, но съществува информация, която – напротив, дълго „съзрява“, а след това „взривява“ обществеността.

„Това е актуално в социален контекст, когато хората, за да не се окажат сред малцинството, се колебаят в своето решение дали да се присъединят към колективно движение, например към стачка – казва съавторът на изследването Франциск Перес-Рече. – Нашият модел показва, че неготовността на хората да приемат нова идея встъпва в качеството на бариера дотогава, докато процесът по предаване не набере достатъчна мощ, за да преодолее това съпротивление. Тогава протича взривното разпространение.“

По думите на учения изследването потвърждава важната роля, която играят социалните мрежи в съвременното общество. Моделът показва също, че този процес може да се управлява, макар че важността на идеята както и досега остава решаващият фактор.

От една страна, това открива възможности за решаване на много социални проблеми. От друга – „взривният ефект“ на разпространение на информация може да бъде приложен в търговската сфера за прокарване на нови продукти и борба с конкуренти.

Грешка, групата не съществува! Проверете синтаксиса! (ID: 5)
Категории на статиите:
Животът

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*

Мегавселена

С използването на този сайт вие се съгласявате със събирането на cookies. повече информация

Сайтът използва coocies, за да ви даде възможно най-доброто сърфиране. С влизането в него вие се съгласявате с използването им.

Затвори