Учените отново тръгват към непристъпната граница Мохо

Сондажният кораб Chikyu ще се използва на последния етап от проекта SloMo. © Gleam/ Wikimedia Commons

Геолозите продължават пробиването на кората на планетата в Индийския океан в опит да стигнат до най-загадъчната част на мантията – границата Мохо.

В продължение на 60 години всички опити завършвали с провал, но сега шансовете за успех са големи, става ясно от статия в Nature.

В началото на декември 2015 г. сондажният кораб JOIDES Resolution се отправя към Шри Ланка и ще пробие дъното на океана в югозападната част на Индийския океан. Целта на експедицията е проникване в мантията на планетата, по-точно в региона на границата на Мохоровичич (границата Мохо).

Това е долната част на границата на земната кора, в която протича рязко увеличение на скоростта на сеизмичните вълни. Опити да се пробие земната кора и да се достигне до границата Мохо се предприемат вече десетки години, но те така и не са сполучили, тъй като тази граница се намира ва дълбочина от 5 до 70 километра под земната кора.

Схема на експеримента SloMo. За първи път учените ще се опитат да се доберат до границата на Моровичич.

Схема на експеримента SloMo. За първи път учените ще се опитат да стигнат до границата на Мохоровичич.

Новата експедиция ще пробие земната кора в района на Atlantis Bank. Това място е необичайно с това, че според учените слоят Мохо там е дебел не повече от 2,5 км под земната кора и съответно лежи на около 5 километра под дъното. В същото време под континентите границата лежи на дълбочина 30–60 километра, което я прави недостижима за съвременните сонди.

Новото пробиване ще се извършва в рамките на проекта Slow Spreading Ridge Moho (SloMo). Отначало сондата на JOIDES Resolution ще пробие кората на планетата на дълбочина 1,5 километра и ще събере образци. Ако всичко премине успешно и бъде намерено финансиране, следващите експедиции ще пробият по-надолу и ще достигнат границата Мохо.

Успешното пробиване ще бъде пробив в геологията и ще позволи по-добре да се разбере как е устроена нашата планета. През 1997 година на същото място учените са пробили успешно дъното на океана на дълбочина 1,5 километра, но тогава сондата се счупила поради силен вятър.

Първият етап на SloMo ще продължи до 30 януари. В идеалния случай пробиването може да постигне дълбочина 3 километра. След това учените се надяват да използват японския сондажен кораб Chikyu, способен да достигне до границата на Мохоровичич. Общо сондата ще се спусне на повече от 6 километра от кораба до границата Мохо.