Проверяват теорията на относителността за 100-годишнината

© NASA

Учените от колаборацията Advanced Virgo заявиха за скорошно начало на нов експеримент по търсене на гравитационните вълни, предсказани от теорията на относителността на Айнщайн, която празнува 100-годишен юбилей, съобщава ВВС.

Гравитационни вълни, според теорията на относителността на Айнщайн, се изпускат от всяка материя, движеща се с ускорение. Колкото по-високи са ускорението и масата на обекта, толкова по-забележими ще бъдат те.

Потенциалните източници на тези вълни – включително двойки неутронни звезди, бели джуджета и черни дупки – са разположени толкова далече от Земята, че излизащите от тях вълни е почти невъзможно да се фиксират.

За последните години учените от най-различни страни по света – Италия, САЩ, Германия, Русия и Китай – се опитват да открият тези вълни, използвайки различни детектори интерферометри – LIGO, VIRGO, GEO600.

Напълно е възможно това вече да се е случило – в началото на октомври тази година започнаха да се разпространяват слухове, че детекторите LIGO са успели да открият подобен сигнал. Преди седмица в мрежата „изтече“ писмо на членовете на колаборациите VIRGO и LIGO, в което става дума за откриването на гравитационни вълни, излизащи от двойка черни дупки в галактичен куп в съзвездие Косите на Вероника.

Учените не възнамеряват да спират дотук и тази седмица колаборацията VIRGO рестартира своя детектор на гравитационни вълни в рамките на проекта Advanced Virgo.

Тази дата не е избрана случайно – точно преди 100 години Алберт Айнщайн е представил в Пруската академия на науките и целия свят финалните версии на уравненията, описващи общата теория на относителността и свързаните с нея явления, включително гравитационните вълни.

VIRGO е започнал търсене на гравитационните вълни през 2007 година и за първия етап от своята работа, също както и американския му „братовчед“ LIGO, не е успял да открие изкривяване в продължителността на движението на лазерните лъчи по многокилометровия канал, които може да възникнат в резултат на преминаване на гравитационни вълни през Земята.

Наскоро интерферометрите VIRGO са били обновени и тяхната чувствителност към потенциални нарушения е увеличена значително. Затова италианските физици и техните колеги от други страни в колаборацията се надяват, че ще успеят да открият следи от гравитационни вълни в близкото десетилетие и дори по-рано.

По техните изчисления откритието трябва да бъде извършено не по-късно от 1 януари 2007 година.