Вулкани помагат в търсенето на живот на други планети

вулкан
en.wikipedia.org

Планетолози се научиха да намират следи от вулканична активност в атмосферата на далечни от нас екзопланети. В перспектива това ще позволи да се откриват следи от съществуването на следи на тях в химичния и изотопния състав на техните изривания, се казва в статия, публикувана в сп. Astrobiology.

„Вулканичните газове често се съединяват и унищожават кислородните молекули и откриването на кислород и следи от вулканична активност в атмосферата на други планети ще говори, че на тях има източници на този газ, включително живи растения или фотосинтезиращи бактерии“, казва Амит Мисра (Amit Misra) от Вашингтонския университет в Сиатъл (САЩ).

Както обясняват Мисра и колегите му високата степен на вулканична активност на потенциален двойник на Земята се явява не лоша, а добра новина за съществуването на живот на нейната повърхност.

По думите на учените изригванията на вулкани едновременно помагат за поддържането на температурния баланс на повърхността на други планети, изхвърляйки голямо количество въглероден диоксид и аерозоли в атмосферата, а също насищат нейния въздух и океаните с голямо количество потенциална „храна“ за първите примитивни микроорганизми.

Освен това в последните години еволюционистите са открили множество свидетелства, че животът на Земята може да се е зародил в геотермални източници на сушата или в дълбините на първичния океан на планетата. По тази причина, както смята Мисра, планети с активна вулканична активност би трябвало автоматично да бъдат „издигнати в ранг“ на потенциални двойници на Земята, ако се намират в зоната на живот и на тях има условия за неговото зараждане.

Всяко изригване на вулкан, както обяснява геологът, ще оставя в атмосферата голямо количество частички сажди, микрокапки сярна киселина и прочие аеорозоли, чието присъствие по забележим начин ще се отрази на спектъра на планетата. Ориентирайки се на характерните линии на поглъщане и излъчване, присъщи за серните съединения в атмосферата на Земята, Мисра и колегите му са разработили алгоритъм, който ще позволи с висока вероятност да се откриват вулкани на други планети.

По думите на Мисра, разработената от него методика за търсене на следи от вулкани на далечни от нас планети ще позволи на планетолозите да слеят геоложките процеси на потенциални „двойници на Земята“, разположени сравнително близо до нашата планета, с помощта на телескопите TESS и „Джеймс Уеб“, които ще бъдат изпратени в Космоса през 2017 и 2018 г.