Разгадаха аномалията „горещ поток” на Меркурий
Учените за първи път изследваха аномалията „горещ поток“ на Меркурий. Статията на авторите е публикувана в сп. Journal of Geophysical Research: Space Physics, съобщава НАСА.
В своето изследване учените от САЩ използвали данните, получени през последните две-три години от станцията „Месинджър“. Отначало специалистите изследвали магнитното поле на Меркурий, което позволило да се определи посоката на линиите на полето в областта на предполагаемата аномалия.
На втория етап учените измерили топлинния поток частици. Анализът на получената информация позволил на учените да определят турбулентни области в атмосферата на Меркурий, свързани с аномалията на горещия поток, и източниците на топлинното и конвективното лъчение.
Изследваната от специалистите аномалия „горещ поток“ на Меркурий е характерна също за Венера, Земята, Марс и Сатурн. Такова явление възниква на фронта на околопланетната ударна вълна, където слънчевият вятър взаимодейства с нагретите частици на вълната. Това взаимодействие променя движението на частиците – изхвърля ги настрани от ударната вълна и води до образуването на така наречената аномалия „горещ поток“.
До този момент явлението е откривано край космически тела с размери от около хиляда до сто хиляди километра. Както смятат учените, определящи във формирането на аномалията са геометричните свойства на ударната вълна и нейните размери, а не размерите на небесното тяло.
Аномалията „горещ поток“ е характерно явление за редица планети и за първи път е изучена за Меркурий. Изследването на учените позволило да се разширят представите за подобни процеси.
Междупланетната станция на НАСА „Месинджър“ е предназначена за изследване на най-малката и най-близката до Слънцето планета – Меркурий. Апаратът е изпратен през август 2004 година и през март 2011 е стигнал орбитата на планетата.
Поради близостта на Меркурий до Слънцето и като следствие – интензивната слънчева радиация, която е 11 пъти по-силна, отколкото на орбитата на Земята, сондата е снабдена със специална защитна система, която пази от прегряване спътника и оборудването му.