Психолозите разбраха как да учат хора без способности да пеят
Музикалните способности не се явяват вроден навик, който е невъзможно да се научи.
До този извод са стигнали психолози, проследили измененията в способностите за пеене сред деца в предучилищна възраст, ученици, студенти и възрастни, и публикували своите изследвания в сп. Music Perception.
„Обикновено никой не очаква, че новакът може да засвири на виолончело като майстора, тъй като обучението изисква много време, но незнайно защо всички очакват човек да може да пее добре.
Когато на някого това не му се получава, той се обижда и захвърля тази работа, но ние смятаме, че допълнителната практика ще помогне на тези хора да се научат на пеене“, разказва Стивън Деморест от Северозападния университет в Еванстън (САЩ).
Деморест и колегите му изяснили, че умението за пеене не се явява нещо вродено и неизменно, като изучили и съпоставили музикалните способности на няколко десетки деца в предучилищна възраст, шестокласници и студенти.
В рамките на експеримента учените помолили доброволци да чуят кратка мелодия от четири еднакви тона, а след това да я възпроизведат с глас.
Като сравнявали музикалните способности на доброволците, авторите на статията открили нещо интересно – средно певческите навици на студентите се оказали значително по-лоши от тези на учениците и били близки до тези, които демонстрирали децата в предучилищна възраст. От друга страна, способностите на учениците нараствали с приближаването на студентските години.
В опит да обяснят този странен резултат, психолозите обърнали внимание, че почти две трети от учениците от горните класове изоставят заниманията с музика преди постъпването в колеж или университет.
„Естествено, на едни пеенето се удава по-лесно, отколкото на други, но този навик очевидно може да се развива и да се възпитава и в голяма степен става дума просто за редовни упражнения на гласовите връзки. Нашето изследване показва, че много възрастни, притежавали добри певчески способности в детството, може да са ги загубили, когато са престанали да пеят“, продължава Деморест.
Сега, както отбелязва психологът, той и научният му екип работят над създаването на комплекс от упражнения и специална компютърна програма, която да помага на учителите по музика да оценяват способностите на своите възпитаници и да развиват способности за пеене при децата, които изначално не притежават добри данни.
По думите им оценките на музикалността на децата не бива да се ограничават изключително върху певческите им способности.