„Боинг“ може да продаде своя космически бизнес
Американската корпорация „Боинг“ обмисля възможността да продаде своя космически бизнес.
Това решение е било предложено от новия изпълнителен директор на компанията. Според него то ще подобри ефективността и ще намали финансовите загуби след поредица от неуспехи, включително проблемния полет на космическия кораб Starliner до МКС.
Главният изпълнителен директор Кели Ортберг, коментира, че компанията трябва да бъде предефинирана с по-фокусирани цели.
Ортберг твърди, че е по-добре корпорациите „да правят по-малко и да се справят по-добре, отколкото да правят повече и да се справят зле“, пише The Wall Street Journal.
Въпреки че не се коментира директно отказване от касмическите проекти, идеята е компанията да се съсредоточи върху основните си направления – създаване на самолети за търговски полети и поръчки за отбранителната индустрия.
Компанията проучва възможността да продаде активите си и търси начин да изостави проблемните програми.
Информацият идва след като „Боинг“ отчете огромна загуба от 6,2 милиарда долара, причинена отчасти от шестседмична стачка на десетки хиляди работници в Сиатъл, която наложи затварянето на два завода за сглобяване.
Освен това през последните години корпорацията се сблъска с редица сериозни неуспехи при изпълнението на космически договори за НАСА.
„Боинг“ е в космическия бизнес от около 60 години.
Компанията изигра ключова роля в създаването на ракетите носители Saturn V, които бяха използвани за полета на космическия кораб „Аполо“ до Луната, а през 1993 г. стана главен изпълнител на работата на НАСА по МКС.
Един от най-важните проблеми на компанията беше пилотираният космически кораб Starliner, върху който се работи почти 14 години.
Той изпълни първите си два безпилотни полета през 2019 г. и 2022 г. След многобройни закъснения стартира и първия си едноседмичен тестов полет с екипаж през юни тази година.
Корабът успя да достави двама астронавти на станцията, но по пътя към МКС бяха открити неизправности в работата на двигателя му, както и няколко изтичания на хелий.
В резултат на това вместо 7 дни космическото превозно средство беше „заседнало“ в орбита за три месеца.
НАСА каза, че изпращането на екипажа на Земята с кораб, който има проблеми, би било твърде рисковано, така че беше решено Crew Dragon на „СпейсЕкс“ да ги достави обратно през февруари 2025 г. Самият Starliner се прибра празен и кацна в Ню Мексико на 7 септември.
Другият неуспех за корпорацията бе разпадането на сателита Intelsat 33e, разработен на платформата Boeing BSS-702MP.
В резултат на това в ниска околоземна орбита са се образували повече от 80 отломки, които застрашават безопасността на други апарати.
„Боинг“ и военно-промишленият гигант Lockheed Martin планират да продадат съвместната си ракетна компания United Launch Alliance (ULA).
Според източници, запознати със ситуацията, компанията на Джеф Безос – Blue Origin, е смятана за един от възможните купувачи. В момента се водят преговори и за прехвърляне на някои проекти на „Боинг“, изпълнявани за НАСА, коментират запознати.