Свръхзвуковият XB-1 успешно премина тестовете
През януари 2025 г. се случи забележително събитие в историята на авиацията: експерименталният свръхзвуков самолет XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера за първи път.
Постижението беше голяма стъпка към завръщането на свръхзвуковите пътнически полети, които бяха прекратени през 2003 г. Т
Разработчиците нарекоха XB-1 „синът на Concorde“, подчертавайки приемствеността на технологията.
Тестовият полет на XB-1 се проведе на 28 януари 2025 г. Самолетът достигна скорост над Mach 1, преодолявайки звуковата бариера три пъти по време на 34-минутния полет.
Полетът се проведе на височина 11 000 метра, където условията са най-благоприятни за свръхзвукови скорости.
Този успех е значителен, защото XB-1 е първият свръхзвуков самолет, разработен без държавно финансиране. Преди това такива проекти се изпълняваха изключително с участието на военни или държавни агенции.
Това не е първият полет на XB-1. През март 2024 г. самолетът извърши важен тестов полет, но едва този месец ускори до свръхзвукова скорост за първи път.
Построен през 2024 г., XB-1 се превърна в истинска лаборатория на крила.
Самолетът е оборудван със система за активно охлаждане, композитен корпус и специално проектирани двигатели за свръхзвукови скорости.
Предназначен е само за един пилот и не е за превоз на пътници. Въпреки това на негова база ще бъде създаден самолет, който ще може да превозва между 64 и 80 пътници.
Boom Supersonic планира пътническият самолет Overture да развива скорост 1,7 Маха. Това ще позволи полетът от Ню Йорк до Лондон да бъде намален до 3,5 часа. Компанията вече е получила поръчки за 130 самолета от авиокомпании, включително American Airlines, United Airlines и Japan Airlines.
Въпреки успешното тестване на XB-1, проектът за свръхзвуков реактивен самолет е изправен пред редица предизвикателства. На първо място, разходите за експлоатация на свръхзвукови самолети са значително по-високи от тези на конвенционалните самолети.
Свръхзвуковите полети също изискват много гориво, което увеличава емисиите на въглероден диоксид. Boom Supersonic обаче обещава, че Overture ще използва биогорива, което намалява въглеродния му отпечатък.
И разбира се, друго голямо предизвикателство е летенето със свръхзвукова скорост, което създава силен шум. Всъщност това е една от причините полетите да бъдат спрени преди години. В днешно време обаче има технологии, които ни позволяват да минимизираме шума.